ریدینگ reading

ریدینگ و استراتژی‌های آن

ریدینگ یا خواندن، فرآیند پیچیده‌ی شناختی از طریق رمزگشایی نمادهای نوشتاری به منظور استخراج و یا درک معناست. ریدینگ وسیله‌ای برای فراگیری زبان، ارتباط، به اشتراک گذاری اطلاعات و ایده‌ها است. در همه‌ی زبان‌ها، این یک تعامل پیچیده بین متن و خواننده است که از طریق دانش اولیه‌ی خواننده، تجربه، نگرش و جامعه‌ی زبان به صورت فرهنگی و اجتماعی حاصل می‌شود. فرآیند ریدینگ مستلزم تمرین و تکرار است. به علاوه، ریدینگ نیازمند خلاقیت و تجزیه و تحلیل است. ریدینگ یک فعالیت پایه در یادگیری است. خواندن مطالب کوچک و کتاب‌های کوچک، شما را آماده می‌کند تا کتاب‌های رمان بلند و کتاب‌های کمدی، مجلات و یا حتی وب سایت‌های مختلف را به راحتی بخوانید.

 

استراتژی‌های بسیار زیادی در زمینه‌ی بهبود ریدینگ زبان آموزان وجود دارد. در اینجا به چند استراتژی بسیار مهم در این زمینه اشاره شده است:
1. تنظیم هدف برای ریدینگ

هر فردی باید قبل از شروع هر کاری برای خودش هدف یا اهدافی تعیین کند و یادگیری ریدینگ هم از این قاعده مستثنی نیست. در ابتدا باید دانست که چرا میخواهیم ریدینگ یاد بگیریم. همین هدف‌گذاری به زبان آموز کمک می‌کند تا اقدامات لازم در مهارت‌های ریدینگ را به دست آورند. همچنین زبان آموزان نسبت به پیشرفت خود بیشتر آگاه می‌شوند.

 

2. برنامه ریزی و زمان بندی برای ریدینگ

ریدینگ کاری بسیار ساده برای انجام است زیرا غالبا تاریخ و ساعت دقیقی برای آن مشخص نمی‌شود. با برنامه‌ریزی هفتگی برای منابعی که قصد خواندن دارید، احتمال مطالعه‌ی شما بیشتر است. برای خود زمانبندی کنید که هر روز چه مقدار و در چه زمانی به مطالعه اختصاص می‌دهید. برای زمان خود برنامه ریزی داشته باشید. تمام سعی خود را در انجام برنامه‌ریزی به کار برید. راهنمای مطالعه یا مجموعه‌ای از یادداشت‌ها می‌توانند به هدایت تفکر شما همانطور که مطالعه می‌کنید، کمک کنند.

 

3. خود را برای موفقیت آماده کنید.

مکانی را برای خود آماده کنید که برای مطالعه و خواندن مناسب باشد. هدفی محکم برای خود تعیین کنید و محدودیت زمانی مشخص کنید که تا چه مقدار می‌توانید بابت ریدینگ زمان صرف کنید. این تکنیک‌ها ریدینگ را مدیریت می‌کنند و آن را برای شروع و پایان ساده‌تر می‌کنند.

 

4. انتخاب و استفاده از یک استراتژی ریدینگ خاص

استراتژی‌های بسیاری وجود دارند که به شما در خواندن فعال و نگهداری اطلاعات کمک می‌کنند. با انتخاب آگاهانه‌ی یک راه برای رسیدن به اهداف ریدینگ، شما می‌توانید اولین گام آمادگی برای دیگر مهارت‌ها مخصوصا رایتینگ یا نوشتن را نیز بردارید. به یاد داشته باشید خوانندگان خوب، نویسندگانی قوی به وجود می‌آورند.

 

5. درک خود از موضوعات را نشان دهید.

زمانی که خواندن یک بخش را تمام می‌کنید، از خود بپرسید که هدف اصلی این بخش چه بود؟ این نوع سوال پرسیدن باعث به چالش کشیدن ذهن شده و درک شما را از موضوعات نشان می‌دهد. اگر در به خاطر آوردن اطلاعات یا پاسخ دادن به سوالاتی که از خود می‌پرسید به مشکل برخوردید، دوباره به متن برگردید. جواب سوالات خود را در میان متن با جستجو در میان نکات کلیدی پیدا کنید. تکنیک‌های خود تصحیحی برای سنجیدن درک مطلب در مبحث ریدینگ ، بسیار ضروری و حیاتی هستند. همچنین روش برجسته‌ای برای خوانندگان پیشرفته هستند.

 

ریدینگ و استراتژی‌های آن را می‌توانید در این تصویر نیز مشاهده کنید.

 

6. بخش بندی مطالب

ریدینگ های طولانی و پیچیده چیزی جز خستگی و دلزدگی برای خواننده ندارند. برای جلوگیری از کم شدن انگیزه‌ی ریدینگ در خوانندگان باید چنین مطالب طولانی و بلندی را بخش بندی کرد. بخش‌های کوتاه‎‌تر به خواننده کمک می‌کنند تا اطلاعات را در ذهن خود ماندگار و تاثیر‌گذارتر داشته باشند. همچنین با تمرین این کار به مرور اعتماد به نفس خواندن مطالب پیچیده و بلند را پیدا می‌کنند.

 

7. حاشیه نویسی و های لایت کردن متن

با خود تمرین کنید همانطور که مطالعه می‌کنید اطلاعات مهم و ضروری را های لایت کرده و زیرشان خط بکشید. نکات مهم را در صفحه بنویسید تا به این ترتیب تمرکزتان بر روی مطالب بیشتر شود و درک مطلب خود را بهبود بخشید. همچنین می‌توانید اگر در هنگام مطالعه سوالی به ذهن شما خطور کرد، آن را بنویسید و با استفاده از متن، پاسخی مناسب برای آن پیدا کنید.

8. شخصی سازی کردن محتوا در ریدینگ

به هنگام مطالعه باید دید که مطالب چگونه با زندگی ما مرتبط هستند. در هنگام مطالعه باید سعی کرد که متن نوشته شده را با زندگی شخصی ارتباط داد. بی شک تمامی ما تجربیات مشابه با آنچه در حال خواندن آن هستیم داشته و یا شنیده‌ایم. این کار باعث می‌شود تا زبان آموزان در ریدینگ با ارتباط دادن وقایع واقعی و مطلبی که در حال خواندن آن هستند، درک بهتر و بیشتری داشته باشند.

 

9. تمرین مهارت حل مسئله

مهارت‌های حل مسئله در دنیای واقعی را با برنامه‌ی ریدینگ خود ترکیب کنید. خود را مجبور کنید راهکارهایی برای مشکلات پیدا کنید و در مورد آن‌ها با دیگر افراد صحبت کنید. شما نمی‌توانید با پاک کردن صورت مسئله، مشکلات را از بین ببرید. تنها زمانی می‌توانید با مشکلات مقابله کنید که با آن‌ها وارد میدان نبرد شده و دست و پنجه نرم می‌کنید. پس زمانی که قرار است زمانی را برای مطالعه در نظر بگیرید، سعی کنید با شناسایی مشکلاتی مانند بی انگیزگی، کمبود وقت، نداشتن علاقه و غیره، راه حل مناسب برای غلبه بر مشکل را پیدا و آن را بر طرف کنید.

 

10. نت برداری در حین ریدینگ

چه حاشیه نویسی یک کتاب باشد، چه نوشته‌ای در دیگر قسمت یک کتاب، اگر مطلبی به نظرتان مهم و جالب بود، آن را یادداشت کنید. از طریق یادداشت‌هایی که تهیه کرده‌اید، با ریدینگ خود را درگیر کنید. از خود سوال بپرسید، بین یادداشت‌ها ارتباط برقرار کنید. در مورد این موضوع فکر کنید که چطور این یادداشت‌ها می‌توانند منبعی باشند برای یادگیری بهتر شما در هنگام ریدینگ.

 

11. ترکیب کردن حواس بیشتر

برای خواندن فعالیت‌هایی را انجام دهید که یادگیری را به هنگام مطالعه تقویت می‌کنند. برای مثال همزمان با خواندن، یادداشت برداری کردن با مداد یا خودکار، مهارت نوشتن را نیز افزایش می‌دهد. با صدای بلند خواندن نیز باعث می‌شود بر روی لهجه و تلفظ تمرکز کنید و سعی بر تلفظی صحیح داشته باشید. فعالیت‌هایی را انتخاب کنید که علاوه بر مهارت ریدینگ ، دیگر مهارت‌ها نیز تقویت شوند. در این صورت در رسیدن به اهداف خود به موفقیت دست خواهید یافت.

 

12. درک کردن تم‌های مشترک

در مطالب مختلف به دنبال یک تم خاص باشید که باعث افزایش مشارکت شما در خواندن می‌شود. همین که هر متنی را بخوانید و مطلب مشترکی با یک متن دیگری که قبلا خوانده‌اید داشته باشد، باعث می‌شود که متن قبلی را به یاد آورده و مطلب جدید را با علاقه و دانش بیشتری بخوانید.

 

استراتژی‌های بسیار زیاد دیگری در زمینه‌ی افزایش مهارت ریدینگ وجود دارد. هر فردی بسته به شخصیت و نحوه‌ی یادگیری، باید روش یادگیری خود را انتخاب کند. روش یادگیری خود را پیدا کنید تا برای هر مهارتی از جمله ریدینگ ، بهترین نتیجه را به دست آورید. با آموزش خصوصی زبان آلپیدا مهارت‌های خود را در تمامی زمینه‌های زبان آموزی افزایش دهید.

Why Reading is Such an Important English Language Skill | Preply

دیدگاه ها بسته شده اند.