ضمایر در زبان فرانسه

ضمایر در زبان فرانسه

ضمیر یا Pronoun کلمه ‌ای است که می‌تواند جایگزین گروه اسمی شود همچنین ضمیر شخصی، ضمیری است که تنها به کار می‌رود و معنی مستقل دارد. در این پست ضمایر در زبان فرانسه را برایتان آوردیم که میتوان گفت در یادگیری قواعد هر زبانی یکی از اولین مباحثی است که باید یاد گرفته شود.

ضمایر در زبان فرانسه

انواع ضمایر شخصی در زبان فرانسه شامل:

ضمایر شخصی فاعلی

ضمایر شخصی تاکیدی

ضمایر شخصی فاعلی مستقیم

ضمایر شخصی فاعلی غیر مستقیم

ضمایر شخصی انعکاسی

ضمایر شخصی خنثی

ضمایر شخصی on، en و y

ضمایر شخصی فاعلی

ضمیر شخصی فاعلی Pronom personnel sujet ضمیری می باشد که جایگزین فاعل جمله می شود. در زبان فارسی  این ضمیر شامل من، تو، او، ما، شما، آنها می شود.
فرانسه           فارسی

اول شخص مفرد                je                  من

             دوم شخص مفرد                   tu                   تو

                               سوم شخص مفرد             il / elle                 او

                             اول شخص جمع             nous                       ما

            دوم شخص جمع                vous                شما

    سوم شخص جمع               ils / elles                آنها

 ضمایر سوم شخص مفرد و جمع در زبان فرانسه، به دو صورت می باشد که مانند زبان عربی برای جنسیت‌های مذکر و مونث به صورت متفاوت در جملات استفاده می شوند. “il” و “ils” برای جنسیت مذکر و “elle” و “elles” برای جنسیت مونث استفاده می‌شود.

ضمایر شخصی تاکیدی

همانطور که از نام آن مشخص است، ضمایر تاکیدی Pronoms toniques جهت تاکید کردن یا شدت بخشیدن به اسم یا ضمیری دیگر در جملات استفاده می‌شوند. در زبان فارسی، معادلی برای آنها وجود ندارد و از همان ضمایر فاعلی (من، تو، او،…) استفاده می‌شود.

 

 

ضمیر تاکیدی

اول شخص مفرد       moi

دوم شخص مفرد         toi

سوم شخص مفرد      lui / elle

اول شخص جمع         nous

دوم شخص جمع         vous

      سوم شخص جمع        eux / elles

ضمایر تاکیدی سوم شخص مفرد و جمع، همانند ضمایر فاعلی، به دو شکل نوشته می شوند و برای جنسیت‌های مذکر و مونث به صورت مختلف استفاده می‌شوند. “lui” و “eux” برای جنسیت مذکر و “elle” و “elles” برای جنسیت مونث در جمله می ایند.

ضمایر شخصی مفعولی

ضمایر مفعولی Pronoms compléments d’objet ضمایری هستند که جایگزین مفعول در جملات می شوند. در زبان فارسی این ضمایر معادلی ندارد و معمولا به صورت “را” و “به”  با ضمایر فاعلی اضافه می شوند.

در زبان فرانسه دو نوع ضمیر مفعولی وجود دارد:

ضمیر مفعولی مستقیم
ضمیر مفعولی غیر مستقیم

ضمیر مفعولی مستقیم

ضمیر مفعولی مستقیم Pronoms compléments d’objet direct جایگزین مفعول مستقیم در جملات می‌شود یعنی مفعولی که بلافاصله و بدون هیچگونه حرف اضافه ای، بعد از فعل می‌آید و مانع تکرار آن در جمله می‌شود.

ضمیر مفعولی مستقیم

اول شخص مفرد        me

دوم شخص مفرد          te

سوم شخص مفرد         le , la

اول شخص جمع          nous

دوم شخص جمع           vous

سوم شخص جمع             les

 

ضمیر مفعولی غیر مستقیم

ضمیر مفعولی غیر مستقیم Pronoms compléments d’objet indirect جانشین مفعول غیر مستقیم در جملات می‌شوند یعنی مفعولی که به واسطه یک حرف اضافه، پس از فعل قرار می‌گیرد و مانع تکرار آن در جمله می‌شود.

ضمیر مفعولی غیر مستقیم

اول شخص مفرد        me

دوم شخص مفرد         te

سوم شخص مفرد         lui

اول شخص جمع         nous

دوم شخص جمع          vous

سوم شخص جمع           leur

ضمایر شخصی انعکاسی

ضمایر انعکاسی pronoms réfléchis به طور معمول با افعال دو ضمیره در زبان فرانسه  می آیند و به طور کلی نشان دهنده بازتاب کاری هستند که فاعل جمله روی خود انجام می‌دهد. در زبان فارسی میتوان برای معادل  آن شکل صرف شده واژه “خود” را برای این نوع ضمیر به کار برد.

ضمیر انعکاسی

اول شخص مفرد          me

دوم شخص مفرد           te

سوم شخص مفرد         se , soi

اول شخص جمع             nous

دوم شخص جمع       vous

سوم شخص جمع          se , soi

 

ضمیر شخصی on

در زبان عامیانه، بجای ضمیر “nous” یا همان ما از ضمیر “on” استفاده می‌شود تفاوت ان این است که  فعل بعد  از آن، همیشه به “شکل سوم شخص مفرد” در جملات می آید، اما در باطن، معنای سوم شخص جمع را می دهد.

ضمیر شخصی en

ضمیر “en” جایگزین اسم هایی می‌شود که بعد از حروف تعیین نامعین مثل “un, une, des” و یا حرف های تعریف بخشی مانند “du, de la, de l’, des” در جملات می ایند. ضمیر “en” در باطن معنی “از آن” می‌دهد.

ضمیر شخصی خنثی il

ضمیر خنثی “il” در واقع نشان دهنده فاعل جمله برای افعال غیرشخصی که اغلب افعال مربوط به آب و هوا می باشد. در زبان فارسی معادلی برای آن وجود ندارد.

ضمیر شخصی y

ضمیر “y” جایگزین اسام هایی میشوند که بعد از حروف اضافه ” à” و “en”، به یک مکان اشاره کند، که در این صورت معانی “به آنجا”، “در آنجا” را در جملات میدهند.

 

آموزشگاه  زبان های خارجه Alpida  توانسته است در زمینه تدریس خصوصی مکالمه زبان  انگلیسی ، آلمانی، فرانسه و دیگر زبانهای دنیا به صورت خصوصی و کاملا تضمینی ، رضایت زبان آموزان خود را جلب کند

همین حالا می توانید از مشاوره های رایگان آلپیدا بهرمند شده و با حرفه ای ترین اساتید سطح تهران کلاس داشته باشید.

09120137156 | 86127265 | 88581856

آموزش زبان انگلیسی ، آموزش زبان آلمانی ، آموزش زبان فرانسه ، آموزش زبان روسی ، آموزش زبان عربی ، آموزش زبان سوئدی ، آموزش زبان اسپانیایی ، آموزش زبان ایتالیایی ، آموزش زبان کره ای ، آموزش زبان ژاپنی ، آموزش زبان هلندی ، آموزش زبان دانمارکی ، آموزش زبان ترکی استانبولی ، آموزش زبان هندی ، آموزش زبان چینی و آموزش زبان فارسی (برای اتباع خارجه)

…. موفق خواهید بود اگر امروز را به فردا موکول نکنید ….

دیدگاه ها بسته شده اند.