غذاهای ترکیه

آشنایی با غذاهای ترکیه و لغات مربوط به آن‌ها

ترکیه یکی از مقاصد گردشگری محبوب ایرانیان است و هر ساله افراد زیادی راهی این کشور می‌شوند. یکی از دلایل مهم سفر افراد به ترکیه، غذاهای ترکیه است.

ترکیه دارای تعداد زیادی غذاهای لذیذ، خوش مزه و رنگارنگ است که افراد بسیاری بعد از یک بار امتحان کردن، بسیار به آن‌ها علاقه‌مند می‌شوند.

در این مطلب به معرفی این غذاهای خوش‌مزه می‌پردازیم و همچنین نام آن‌ها را به زبان ترکیه ای با هم می‌آموزیم. پس با ما همراه باشید.

 

 

همین حالا شروع کنید: تدریس خصوصی زبان ترکی استانبولی

 

 

غذاهای ترکیه

آشپزی ترکیه یا انگلیسی آن Turkish cuisine، شامل غذاهایی متنوع و رنگارنگ است که این تنوع می‌تواند طیف وسیعی داشته باشد.

همچنین شما می‌توانید ردپای فرهنگ‌ها و کشورهای مختلف در آشپزی ترکیه را ببینید. همچنین عکس این رابطه هم صدق می‌کند یعنی شما می‌توانید ردپا و اثرات آشپزی ترکیه را هم در فرهنگ‌ها و کشورهای اطراف مشاهده کنید.

در مورد غذاهای ترکیه و آشپزی آن می‌توان گفت که میراث آشپزی عثمانی هستند که با عناصری از آشپزی آسیای میانه، خاورمیانه و منطقه‌ی بالکان است.

آشپزی سرشار از سلیقه، مزه، رنگ و فن ترکیه حاصل ترکیب رسوم و آشپزی مناطق تحت سلطه‌ی عثمانی در خاورمیانه با عناصر محلی آسیای میانه است. دقیقا به همین دلیل است که مناطق مختلف تحت تسلط امپراتوری عثمانی در گذشته، گلچینی از غذاهای دوران عثمانی را در آشپزی امروزی خود دارند.

حتی شما می‌توانید غذاهای زیادی در بین غذاهای ترکیه بیابید که برای ما ایرانیان آشنا هستند.

همچنین آشپزی و غذاهای هر بخش ترکیه با بقیه مناطق آن متفاوت است. به طور مثال آشپزی شمال ترکیه و در حاشیه‌ی دریای سیاه بیشتر شامل ماهی و غلات است.

یا مثلا در جنوب ترکیه در مناطقی مانند آدانا، غازی عینتاب و اورفا غذاهایی مانند انواع کباب، مزه و همچنین غذاها و شیرینی‌هایی که با خمیر درست می‌شوند (مانند باقلوا و کادایف) مشهور هستند.

ویژگی مهم آشپزی مناطق غربی ترکیه به دلیل وفور زیتون و مشتقات آن استفاده فراوان از روغن زیتون است.

غذاهای ترکیه ای سواحل اژه، مدیترانه و مرمره تاثیر گرفته از آشپزی مدیترانه‌ای است و سرشار است از سبزیجات و ماهی.

مناطق مرکزی آناتولی هم غذاهایش با شیرینی کشکک، مانتی و گوزلمه شناخته می‌شوند.

 

بیشتر بخوانید >>> آشنایی با ضروری ترین واژگان اولیه غذاهای فرانسوی

 

انواع کباب و جایگاه آن در غذاهای ترکیه

کباب که در زبان ترکیه ای به صورت Kebap نوشته می‌شود یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای منطقه خاورمیانه و قفقاز و به خصوص کشور ترکیه است.

در تهیه‌ی کباب بیشتر از گوشت قرمز تکه شده یا چرخ شده استفاده می‌شود. البته انواع کباب که با انواع گوشت سفید هم درست می‌شوند وجود دارد. در تهیه‌ی بسیاری از کباب ها از ادویه جات و پیاز استفاده‌ی بسیاری می‌شود.

در بین غذاهای ترکیه کباب جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد. شما با کمی جستجو در اینترنت می‌توانید لیست بلند بالایی را پیدا کنید که نشان دهنده‌ی تعداد زیاد کباب های موجود در آشپزی ترکیه است.

اما در بین این لیست بلند بالا فقط تعداد معدودی هستند که شناخته شده تر و محبوب‌تر هستند. به خصوص در بین گردشگران و توریست‌هایی که به کشور ترکیه می‌آیند.

یکی از معروف‌ترین انواع کباب، دونر کباب است. نام این کباب به صورت Döner یا به صورت döner kebap نوشته می‌شود.

این کباب نوعی از کباب است که با بریدن گوشتی که به صورت عمودی در جلوی آتش به دور خود می‌چرخد، تهیه می‌شود. دونر در زبان ترکی استانبولی به معنای چرخنده و چرخان است. همچنین درک کنار این کباب سبزیجات کبابی و پخته شده به همراه گوشت را نیز می‌توان یافت.

یکی دیگر از غذاهای ترکیه که بسیار هم محبوب است، آدانا کباب است که به صورت Adana kebabı نوشته می‌شود یک نوع کباب دراز لول شده است که با گوشت چرخ کرده یا گوشت کوبیده شده با چاقو درست می‌شود.

این کباب بر روی سیخ‌های پهن آهنی قرار می‌گیرد و بر روی زغال چوب کباب می‌شود. نام این کباب از پنجمین شهر بزرگ ترکیه، یعنی آدانا، گرفته شده است. این کباب به نام قیما کباب هم شناخته می‌شود اما آدانا کباب رایج‌تر است.

کباب بعدی که در این بخش قصد معرفی آن را داریم، شیش کباب است که به صورت Şiş kebabı نوشته می‌شود. این غذا یک غذای پرطرفدار و محبوب است که از گوشت سیخ شده و کبابی تشکیل شده است.

به صورت سنتی از گوشت بره برای تهیه‌ی این کباب استفاده می‌شود. در ترکیه شیش کباب و سبزیجاتی که در کنار آن سرو می‌شوند به طور جداگانه کباب می‌شوند و در کنار هم سرو می‌شوند.

یکی دیگر از غداهای ترکیه و از خانواده‌ی کباب‌ها، اسکندر کباب است که در زبان ترکی استانبولی به صورت İskender kebap نوشته می‌شود. همچنین به آن iskender döner یا Bursa Kebabı نیز گفته می‌شود.

نام این غذا از مخترعش اسکندر افندی که در اواخر قرن نوزدهم در برسا زندگی می‌کرد گرفته شده است. این غذا از کباب تهیه شده از گوشت گوسفند به همراه سس گوجه تند و بر روی تکه‌های نان پیتا سرو می‌شود. همچنین این غذا با کره گوسفندی آب شده و ماست سرو می‌شود.

 

بیشتر بخوانید >>> شیرینی ها و دسرها در زبان انگلیسی

 

باقلوا شیرینی مشهور در بین غذاهای ترکیه

یکی دیگر از غذاهای ترکیه یا به طور دقیق‌تر شیرینی‌های کشور ترکیه، باقلوا است. باقلوا شیرینی است که در کشورهای مختلف و در منطقه شناخته شده است و در جاهای مختلفی تهیه می‌شود.

باقلوا به صورت Baklava نوشته می‌شود. باقلوا انواع بسیار زیادی دارد اما به طور کلی یک شیرینی است که از خمیر چند لایه، مغز و شهد درست می‌شود.

همان طور که قبلا هم به آن اشاره کردیم باقلوا انواع مختلفی دارد که این انواع می‌تواند هم بر اساس مواد تشکیل دهنده باشد و هم بر اساس شهری که باقلوا در آن تهیه می‌شود. یکی از معروف‌ترین باقلواها، باقلواهای شهر غازی عینتاب است که به صورت Gaziantep Cimcik Baklava نوشته می‌شود.

برخی از انواع باقلواها به شرح زیر است:

Sütlü Soğuk Baklava

Antep Baklavası

Gaziantep Cimcik Baklava

Gaziantep Midye Baklava

Gaziantep Havuç Dilimi Baklava

آن قدر می‌توان در مورد باقلوا نوشت خودش یک مقاله‌ی کامل می‌شود!!

 

غذاهای ترکیه

ترکیه دارای تعداد زیادی غذاهای لذیذ، خوش مزه و رنگارنگ است که افراد بسیاری بعد از یک بار امتحان کردن، بسیار به آن‌ها علاقه‌مند می‌شوند.

 

سیمیت

ما در این مطلب قصد داریم که تا جایی که می‌توانیم انواع و دسته‌های مختلف غذاهای ترکیه را پوشش دهیم. به همین دلیل در این بخش به معرفی یک نوع نان معروف کشور ترکیه می‌پردازیم.

سیمیت که به صورت Simit نوشته می‌شود نانی است به صورت دوار و گرد است و محبوبیت بسیاری در میان مردمان ترکیه دارد.

تفاوت سیمیت با نان‌های دیگر در این موضوع است که سیمیت قبل از پخت در ملاس یا شیره غلتانده می‌شود و پس از آن هم در کنجد بسیار. سپس نان پخته می‌شود و آماده‌ی مصرف است.

البته به جای کنجد از تخم خشخاش، کتان و آفتابگردان هم استفاده می‌شود اما استفاده از کنجد بسیار رایج‌تر است.

 

منتی

یکی دیگر از غذاهای ترکیه که خوش‌مزه و محبوب هم هست، منتی است. این غذا در زبان ترکی استانبولی به صورت Mantı نوشته می‌شود.

منتی عضوی از دسته و خانواده‌ی دامپلینگ‌ها (به انگلیسی: Dumpling) محسوب می‌شود. دامپلینگ‌ها گروهی گسترده از غذاهایی هستند که شامل قطعات خمیری هستند که به دور مواد غذایی و خوراکی پیچیده می‌شوند و آن‌ها را در بر می‌گیرند.

منتی در بین مردمان کشورهای مختلف منطقه محبوب است و هر کدام آن را با کمی تغییرات و به روش خود تهیه می‌کنند.

منتی به طور کلی از خمیر و گوشت گوسفندی، پیاز، سیر، رب گوجه فرنگی، ادویه و سبزیجات تهیه می‌شود و با بخار آب پخته شده و به همراه ماست یا گاهی اوقات کشک مصرف می‌شود.

 

بیشتر بخوانید >>> انواع تفریحات به زبان انگلیسی

 

لاهماجون

لاهماجون یا لحم عجین که در زبان ترکی استانبولی به صورت Lahmacun نوشته می‌شود که به پیتزای ترکی هم معروف است غذایی است که از خمیری گرد و نازکی تشکیل می‌شود که بر روی آن گوشت چرخ کرده و سبزیجاتی مانند پیاز، گوجه و جعفری می‌ریزند.

برای سرو آن معمولا بر روی آن لیموی تازه می‌ریزند سپس آن را لوله کرده و با ترشی، گوجه فرنگی، فلفل، پیاز، کاهو و بادمجان کبابی سرو می‌شود.

 

پیده

İçli pide غذایی که می‌توان گفت می‌تواند خواهر لاهماجون در نظر گرفته شود و همچنین شباهتی هم به خاچاپوری (khachapuri) گرجستان دارد.

پیده از پنیر ، سبزیجات و انواع گوشت‌ها تشکیل می‌شود. می‌توان گفت که یکی از تفاوت‌های اصلی این غذا با لاهماجون استفاده از پنیر در پیده است.

پیده هم از خمیر درست می‌شود که به شکلی لوزی مانند و کشیده شکل داده می‌شود و سپس مواد تشکیل دهنده در آن قرار می‌گیرد و سپس هم نوبت به پخت آن می‌رسد.

 

سخن پایانی

همان طور که در این مطلب مشاهده نمودید، کشور ترکیه دارای غذاهای متعدد و لذیذی است که هم در بین مردم کشور خودشان و هم در میان گردشگران از محبوبیت بسیاری برخوردار هستند.

فرهنگ غذایی مردم ترکیه بسیار جالب و قابل توجه است و می‌توان گفت از بسیاری مناطق مختلف اطراف الهام گرفته و همین دلیل خود دارای تنوع بسیاری است. همچنین آشپزخانه‌ی ترکیه خود بر فرهنگ غذای بسیاری کشورهای اطراف، حتی کشورهای شرق اروپا، اثر گذاشته است.

امتحان کردن غذاهای ترکیه ارزش حداقل یک بار سفر کردن به این کشور زیبا و دیدنی را دارد.

امیدواریم که از این مطلب در مورد آشنایی با غداهای ترکیه و لغات مربوط به آن لذت برده باشید و همچین امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

همچنین اگر شما علاقه‌مند به یادگیری زبان ترکی استانبولی هستید، می‌توانید همین امروز یادگیری این زبان را با آلپیدا و مراجعه به صفحه‌ی تدریس خصوصی زبان ترکی استانبولی شروع کنید.

امیدواریم که در مسیر یادگیری این زبان موفق باشید و از آن یادگیری آن لذت ببرید.

دیدگاه ها بسته شده اند.