مهارت شنیدن

اینفوگرافیک: 8 راه بهبود مهارت شنیدن برای مکالمه ی بهتر

یکی از مشکلات بزرگ اکثر مردم این است که زمانی که در حال گوش دادن به صحبت‌های دیگران هستند، به راحتی حواسشان پرت می‌شود. اگر سعی کنیم یاد بگیریم که چطور مهارت شنیدن فعال را تمرین کنیم، با هوش‌تر به نظر آمده، احساس بهتری خواهیم داشت و تمامی روابط فردی ما در کار و خانه تقویت خواهد شد.

بنابراین چه شما در جستجوی شغل مورد علاقه‌ی خود باشید، چه شریک رمانتیک و یا حتی زندگی اجتماعی فعالی که همیشه در جستجوی آن باشید، در ذهن داشته باشید که راه‌های بسیاری وجود دارند که می‌توانند شما را به یک شنونده‌ی خوب تبدیل کنند. در ادامه به 8 راه بسیار مهم در جهت بهبود مهارت شنیدن برای مکالمه‌ی بهتر اشاره شده است.

 

1- مهارت شنیدن خود را از طریق تفسیر کردن نشان دهید

تفسیر کردن و خلاصه کردن، دو مهارت فوق العاده در مهارت ارتباط کلامی هستند. این مهارت‌ها کمک می‌کنند تا نکته‌ی مورد نظر گوینده با معنا به نظر برسد. همچنین به شما این امکان را می‌دهند تا نشان دهید که با دقت در حال گوش کردن هستید.

تفسیر کردن یک مهارت شنیدن بسیار ساده است که نشان می‌دهد شما منظور گوینده را درک می‌کنید. همچنین به شما کمک می‌کند تا از سوتفاهم و اشتباه جلوگیری کنید.

 

2- ارتباط چشمی قوی و محکم برای تقویت مهارت شنیدن برقرار کنید

در یاد گرفتن اینکه چگونه به دیگران گوش بدهیم، زبان بدن نیز نقش بسیار موثری دارد. به هنگام صحبت کردن، نگاه کردن مستقیم به چشم گوینده این حس را برای او ایجاد می‌کند که شما سراپا در حال گوش کردن هستید. نگاه چشم در چشم به هنگام مکالمه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

البته ارتباط چشمی قوانینی هم دارد. هرگز به چشم افراد عصبی و یا خجالتی برای مدت طولانی خیره نشوید. این کار باعث عصبی‌تر شدن آن‌ها می‌شود.

 

3- حالت ایستادن راحتی به خود بگیرید

ابزار دیگری که در بهبود مهارت شنیدن به شما کمک شایانی می‌کند، توجه کردن به نحوه‌ی ایستادن است. دستان خود را گره می‌کنید یا لب‌هایتان را به هم فشار می‌دهید؟ زیاد تکان می‌خورید یا محکم می‌ایستید؟ تمامی حرکات شما به عنوان شنونده در حال ارسال پیام به گوینده هستند. زمانی که نقش یک شنونده را ایفا می‌کنید، باید طوری راحت و محکم بایستید، که گوینده حس کند شما با میل خود در حال دریافت اطلاعات هستید.

 

8 راه بهبود مهارت شنیدن برای مکالمه ی بهتر

8 راه بهبود مهارت شنیدن برای مکالمه ی بهتر

 

4- سوالات باز و قابل بحث بپرسید

برای افزایش مهارت شنیدن به هنگام مکالمه سوالاتی بپرسید که نیاز به جواب‌های طولانی داشته باشند. سوالاتی که با “بله” و “خیر” جواب داده شوند، تاثیر چندانی بر افزایش مهارت شنیدن شما ندارند. پرسیدن سوالاتی که جواب طولانی دارند، همچنین باعث می‌شوند تا به گوینده اثبات کنید که به ادامه‌ی مکالمه و شنیدن صحبت‌های او علاقه‌مند هستید.

 

5- اطلاعات قبلی را به یاد داشته باشید

از هر فرصتی برای نظر دادن به هنگام مکالمه استفاده کنید. به مکالمات قبلی اشاره کنید تا مخاطبتان بداند که به صحبت‌های او گوش داده‌اید و گوش می‌دهید و برای او و صحبت‌هایش ارزش قائلید.

 

6- با سر تکان دادن نشان دهید که شنونده‌ی خوبی هستید

علاوه بر ارتباط چشمی، از دیگر ابزارهای افزایش مهارت شنیدن ، سر تکان دادن است. سر تکان دادن و عکس العمل نشان دادن با چهره، به مخاطب نشان می‌دهد که شما با دقت در حال گوش کردن به او و واکنش نشان دادن هستید.

 

7- شبیه آینه برای تقویت مهارت شنید عمل کنید

گاهی لازم است در مکالمه به عنوان یک آینه عمل کنید تا گوینده بداند که تمام حواستان به او جمع است. اگر او اخم کرد و صحبت هیجانی بود، اخم کنید. اگر با خنده چیزی را تعریف می‌کند، لبخند بزنید. در حالت بعدی اگر موضوع غمگین است، بی‌شک نباید خندید. عکس العمل مناسب با موضوع مکالمه را نشان دهید. این کار در بالا بردن مهارت شنیدن خودتان موثر است و باعث می‌شود تمرکز بیشتری بر روی واکنش‌های خود داشته باشید.

 

8- به منظور فهمیدن و تقویت مهارت شنیدن گوش کنید

تمامی نکات بالا برای افزایش مهارت شنیدن شما گفته شد. به کار بردن مهارت‌های بالا به منظور تظاهر به شنونده‌ی خوب بودن نیست. باید خودتان نیز در جهت بهبود این مهارت تلاش کنید و به آنچه که انجام می‌دهید باور داشته باشید. غرض فقط ایجاد مکالمه نیست. باید در مکالمه درک متقابل نیز وجود داشته باشد و آنچه که گفته می‌شود را بفهمید.

 

موسسه آموزش خصوصی زبان آلپیدا با برنامه‌ریزی، کلاس‌ها و مدرسین با سابقه و مجرب، راه‌های بسیاری برای بهبود مهارت شنیدن ارائه می‌دهد. با تعیین سطح مهارت‌های شما، بهترین کلاس برای شما انتخاب شده و شما را به سمت موفقیت در فراگیری زبان‌های خارجی سوق می‌دهیم. با آلپیدا در تماس باشید.

10 tips for active listening | bhf.org.uk

دیدگاه ها بسته شده اند.