تافل بدیم یا آیلتس ؟

تافل یا آیلتس؟

تافل یا آیلتس؟ اگر خودتون تا حالا به این سوال فکر نکردین حتما در اطرافیانتون کسی رو میشناسید که برای انتخاب آزمون زبانش گیج شده باشد.سوالاتی از قبیل “تفاوت بین تافل و آیلتس چیست؟” ، “تافل بهتر است یا آیلتس؟” ، “تافل سخت تره یا آیلتس؟” و …

اولین چیزی که باید در نظر بگیرید این است که به سایت کشوری که می خواهید به انجا مهاجرت کنید یا دانشگاهی که میخواهید برای ادامه تحصیل به انجا بروید سر بزنید .

در برخی موارد نادر ممکن است کشور مورد نظرتان تافل یا آیلتس را بپذیرد.

در اکثر مواقع و عموماً هر دو آزمون تافل و آیلتس توسط دانشگاه ها و اداره مهاجرت کشور های مختلف مورد تایید هستند.

اما بهتر است وارد دانشگاه مورد نظر شده و درباره English Language Requirement تحقیق کنید و یا برای مهاجرت عبارت  English language requirement for immigrating to…..را در گوگل سرچ کنید .

تافل بدیم یا آیلتس ؟

شاید براتون سوال باشه که اصلا این دو آزمون چه فرقی با هم دارند و کدام بهتر است، تافل یا آیلتس؟

اصلی ترین تفاوت این دو ازمون در شیوه برگذاری ان ها می باشد. آیلتس به صورت کاغدی برگزار می شود و تافل iBT به صورت کامپیوتری برگدار میشود.اگر در کار با کامپیوتر و تایپ کردن ضعیف هستید یا میانه خوبی ندارید شما بهتر است ایلتس را انتخاب کنید.

باید در نظر داشته باشید که شما در ازمون ایلتس با کاغذ و مداد سر و کار دارید . پس میتوانید در بخش ریدینگ روی متن علامت گذاری کنید یا زیر کلمات خط بکشید و کارهایی از این قبیل .

آزمون تافل که به صورت کامپیوتری است برای خیلی از افراد راحت تر است. برای مثال اگر دست خط خوبی ندارید یا سرعت تایپ خوبی دارید،آزمون تافل برای شما مناسب تر خواهد بود. این موضوع که در تافل صرفاً باید برای پاسخ به سوال های ریدینگ و لیسنینگ روی گزینه مورد نظرتان کلیک کنید و هیچ پاسخ نوشتنی ای وجود ندارد می تواند برای بسیاری از افراد یک مزیت مهم باشد.

هر دو آزمون تافل و آیلتس را به چهار بخش تقسیم می کنند : 1) نوشتن ،2} گوش دادن، 3) صحبت کردن و 4) خواندن. ایلتس به طور معمول حدودا 2 ساعت و 45 دقیقه طول می کشد در حالی که تافل معمولا حدود 4 ساعت طول میکشد .

این دو آزمون از نظر اعتبار علمی و آکادمیک مثل هم هستند اما برای بعضی اهداف خاص، انتخاب هر یک از این آزمون‌ها ممکن است بر دیگری ارجحیت داشته باشد.

به‌عنوان مثال برای دریافت ویزا و مهاجرت به کانادا و مهاجرت به استرالیا، داشتن مدرک آیلتس مورد نیاز است.

تافل بدیم یا آیلتس ؟

بررسی آزمون تافل :

زمان ازمون : ۳ ساعت و ۱۰ دقیقه تا ۴ ساعت و ۲۰ دقیقه

مکان ازمون : مراجعه حضوری به مرکز ازمون

زمان دسترسی به نتایج : 6 روز

هزینه ازمون (ایران) : 180_300 دلار (225 دلار)

هزینه ارسال کارنامه اضافی :20 دلار

بازه نمرات آزمون : 0 تا 120

نوع آزمون : کامیوتری

زمان اعتبار مدرک: 2 سال

بخش Listening آزمون تافل :

4تا6 رکورد می باشد که بعد از گوش دادن به آنها باید به سوال هایی در مورد آن پاسخ دهید. بهتر است هنگام کوش دادن به آن ها سعی کنید همزمان از آنها نت برداری کنید. باید بدانید که سرعت مکالمه در این فایل های صوتی از سرعت مکالمه روزمره انگلیسی ها کمتر است. بنابراین زیاد نگران تند حرف زدن آنها نباشید. این فایل های صوتی شامل دو مکالمه و ۴ لکچر می باشند که مکالمه ها معمولا شامل موضوعاتی روزمره و لکچرها شامل موضوعاتی بسیار متنوع می باشند. زمان در نظر گرفته شده برای این بخش در آزمون تافل60 تا 90 دقیقه است .در بخش شنیداری تافل از لهجه آمریکایی استفاده می‌شود.

بخش Writing و Reading آزمون تافل :

برای بخش خواندن 60 تا 90 دقیقه و برای بخش نوشتن ۵۰ دقیقه زمان خواهید داشت. بخش خواندن در آزمون تافل شامل ۴ تا ۶ متن علمی است که از آنها سوالاتی طرح شده است و شرکت کننده پس از خواندن متون باید به سوالات پاسخ دهد. بخش نوشتن تافل نیز به این صورت است که بعد از گوش دادن به متنی که برای شما گذاشته می‌شود باید درباره موضوع آن، یک خلاصه‌ و داستان بنویسید.

بخش Speaking آزمون تافل :

در آزمون تافل برای قسمت صحبت کردن ۲۰ دقیقه وقت دارید. که برای سنجش توانایی شما در صحبت کردن، در آزمون تافل، یک سوال مطرح می شود و شما در پاسخ آن صحبت های خود را در کامپیوتر ضبط کرده و ارسال می کنید.

نمره نهایی کسب شده در تافل :

<80 : این نمره در تافل خوب محسوب نمی شود و پایین است . اگر نمره زیر 80 بگیرید برای پذیرش دانشگاه ها کارتان مشکل خواهد بود .مگر بعضی از دانشگاه های کوچک دولتی که نمره زیر 80 هم مورد قبولشان میباشد .

80 تا 90 : این نمره متوسط حساب می شود . اگر از نمره 90 بالاتر بگیرید میتوانید از دانشگاه های بیشتری پدیرش بگیرید . همچنین با این نمره هم دانشگاه هایی هستند که شما را پذیرش کنند .

90 تا 100 : نمرات در این سطح خوب محسوب می شود .شما اگر در این سطح نمره بگیرید میتوانید در اکثر دانشگاه ها پدیرش بگیرید .

100 تا 110 : این سطح نمرات خیلی خوب محسوب شده و شما میتوانید خیلی راحت در بهترین دانشگاه ها پذیرش گرفته و یا حتی به گرفتن شغل هایی مثل دستیار استاد هم امیدوار باشید .

110 تا 120 : این سطح بالاترین سطح نمرات در تافل می باشد که با ان در هر دانشگاهی که می خواهید پذیزش می گیرید .

افرادی که ذهن مهندسی دارند و دوست دارند همه چیز طبقه بندی شده باشد احتمالا آزمون تافل برای شما بهتر است چرا که این آزمون سیستم منسجم و معینی دارد و تکنیک های پاسخ به سوالات آن هم مشخص و طبقه بندی و قالب بندی دارد.

همچنین اگر حس می کنید در بخش speaking در مقابل کسی که ازمون را برگزار میکند استرس میگیرید تافل را انتخاب کنید .

تافل بدیم یا آیلتس ؟

بررسی آزمون آیلتس :

زمان ازمون : حدودا 2 ساعت و 45 دقیقه

مکان ازمون : مراجعه حضوری به مرکز ازمون

زمان دسترسی به نتایج : 13 روز

هزینه ازمون (ایران) : 215 تا 240 دلار

هزینه ارسال کارنامه اضافی : 500000 ریال + هزینه پست

بازه نمرات آزمون : 0 تا 9

نوع آزمون : کتبی

زمان اعتبار مدرک: 2 سال

بخش Listening آزمون آیلتس :

در آزمون آیلتس برای بخش شنیداری یا Listening، با ۱ مکالمه با موضوعات اجتماعی ساده، ۱ لکچر با همین موضوعات، ۲ مکالمه علمی و ۱ لکچر علمی روبرو هستید. پس از شنیدن آنها باید به پرسش هایی که از این مطالب طرح شده اند پاسخ دهید. مدت زمان در نظر گرفته شده برای بخش شنیداری آزمون آیلتس ۴۰ دقیقه است.سوالات مطرح شده در این بخش، انتخاب پاسخ درست یا غلط، جای خالی و تکمیل جملات را شامل می‌شود.

بخش Writing و Reading آزمون آیلتس :

در آزمون آیلتس مهارت Reading شما طی ۶۰ دقیقه و مهارت Writing نیز طی ۶۰ دقیقه دیگر سنجیده می شود. قسمت خواندن در آیلتس حاوی ۳ متن علمی می باشد که پس از مطالعه آنها باید به سوالات مطرح شده از آن متون که در  مجموع ۴۰ سوال است پاسخ دهید.در این سوالات مهارت‌های درک مطلب و استدلال منطقی داوطلب مورد آزمون قرار می‌گیرد. قسمت نوشتن هم شامل جداول نمودارها و گراف هایی جهت مقایسه است.

قسمت نوشتاری آزمون آیلتس از دو بخش تشکیل شده است: در بخش اول باید یک مقاله ۱۵۰ کلمه‌ای را در ۲۰ دقیقه (بر اساس اطلاعات داده شده در یک چارت یا گراف) بنویسید.

در بخش دوم هم باید در مدت زمان ۴۰ دقیقه بر اساس یک موضوع ارائه شده یک مقاله ۲۰۰ تا ۲۵۰ کلمه‌ای بنویسید.

بخش Speaking آزمون آیلتس :

بخش Speaking آزمون IELTS تنها ۱۵ دقیقه زمان دارید تا توانایی خود را در حرف زدن به انگلیسی نشان دهید .در این ۱۵ دقیقه گفتگویی عادی و رو در رو با کسی که از شما ازمون آیلتس میگیرد ،صورت می گیرد که در آن با پرسش سوالاتی متنوع  میزان اطلاعات شما از زبان انگلیسی را می سنجد.

مکالمه آزمون آیلتس (که در یک زمان مقرر در روزی متفاوت با روز آزمون کتبی برگزار می‌شود)، مانند بخش Writing سوالات در دو بخش مطرح می‌شوند.

بخش اول با آزمون گیرنده خود درباره مسائل روزمره زندگی مثل خانواده، علایق شخصی، مدرسه و دانشگاه و… وارد یک گفت‌و‌گوی دو نفره می‌شوید.

بخش دوم، آزمون گیرنده به شما یک کارت می‌دهد که یک موضوع بر روی آن نوشته شده است.

بعد به شما چند دقیقه کوتاه زمان داده می‌شود که ذهنتان را برای صحبت درباره آن موضوع آماده کنید، سپس در مورد آن موضوع با آزمون گیرنده وارد گفت‌وگو می‌شوید.

نمره نهایی کسب شده در آیلتس :

نمره‌دهی در آیلتس،بر اساس اصطلاحی به نام بند (Band Score) انجام می‌گیرد. Band Score آیلتس عددی بین ۰ تا ۹ است که بر اساس تعداد پاسخ‌های صحیح شما به سوالات (نمره خام) محاسبه می‌شود.

نحوه محاسبه بند کلی شما به این شکل است که ابتدا برای هر بخش از آزمون، یک بند جدا محاسبه می‌شود و بعد معدل آنها به عنوان بند کلی یا نمره اصلی آزمون محاسبه شده و در کارنامه درج می‌شود.

عدد اعشار محاسبه شده در بند کلی شما هم اگر خرد باشد، به سمت عدد بالاتر گرد می‌شود.

بطور مثال اگر معدل چهار بند آزمون 7.75 باشد، نمره شما در کارنامه، 8 محاسبه می شود .

 

موسسه زبان های خارجی آلپیدا با به روز ترین متد های آموزشی شما را خیلی راحت برای این دو آزمون آماده می کند.

دیدگاه ها بسته شده اند.