جشنواره فیلم برلین

جشنواره فیلم برلین – برلیناله

آنچه باید درباره Berlinale بدانید جشنواره فیلم برلین

در دنیای سینما، سه جشنواره فیلم مهم و معتبر وجود دارد: جشنواره فیلم ونیز در ایتالیا، کن در فرانسه و جشنواره بین المللی فیلم برلین در آلمان. برلیناله که هر ساله در ماه فوریه برگزار می‌شود، ممکن است به نظر کمترین جذابیت در میان «سه بزرگ» باشد.

و با این حال، آیا می دانستید برلیناله برلین بزرگترین جشنواره فیلم سالانه در جهان است؟ حداقل از نظر حضور عموم مردم. این جشنواره سالانه حدود نیم میلیون تماشاگر تئاتر را به خود جذب می کند. و در هر رویداد، فیلمسازان، ستارگان، متخصصان صنعت، روزنامه‌نگاران و سینماگران به پایتخت آلمان می‌آیند تا مراسم جوایز و برنامه جشنواره را دنبال کنند که شامل صدها نمایش در Palast برلیناله جشنواره فیلم برلین و سایر مکان‌ها در سراسر شهر است.

برای اینکه بدانید این رویداد چیست، ما همه چیزهایی را که باید در مورد جشنواره فیلم برلین بدانید را در این مقاله آورده ایم :

  • جشنواره فیلم برلین برلیناله چیست؟
  • برلیناله: رویه جشنواره فیلم
  • جوایز، نکات برجسته، رکوردها و جنجال در برلیناله برلین
  • نکاتی برای تجربه منحصر به فرد در برلیناله
  • این رویداد برلین را از دست ندهید!

برای شروع یادگیری با آلپیدا آماده اید؟ تدریس خصوصی زبان آلمانی

جشنواره فیلم برلیناله برلین چیست؟

Internationale Filmfestspiele Berlin عنوان آلمانی جشنواره بین‌المللی فیلم برلین است. برلیناله برلین در سال 1951 به عنوان “ویترینی از جهان آزاد” تأسیس شد و هر ساله در ماه فوریه برگزار می شود. اگرچه فصل زمستان در پایتخت آلمان ممکن است یخبندان باشد، رویدادهای فرش قرمز برای ستارگان بین‌المللی صفحه نقره‌ای، مطبوعات و طرفداران را به طور یکسان در Berlinale Palast، محل اصلی و مرکز جشنواره فیلم در Potsdamer Platz در میته، جذب می‌کند. راهنمای ما در محله های شهر به شما کمک می کند راه خود را پیدا کنید.

اگرچه دوره پس از جنگ آغاز شده است و برلین دیگر یک شهر تقسیم شده نیست، برلیناله همچنان یکی از سیاسی ترین جشنواره های فیلم است. هدف آن ایجاد بستری برای سینمای انتقادی و تبادل بین فرهنگی، توسعه استعدادها و مشاغل در همه ژانرها و جنبه های فیلمسازی و تثبیت جایگاه برلین در سینمای بین المللی است.

از سال 1956، فردی با تحسین بین المللی ریاست هیئت داوران جشنواره را بر عهده داشت. روسای گذشته شامل افراد مشهوری مانند ژولیت بینوش، بازیگر فرانسوی در سال 2019، مریل بازیگر آمریکایی-آمریکایی G.O.A.T  هستند. استریپ در سال 2016 یا کارگردان هنگ کنگی وونگ کار وای در سال 2013.

برلیناله همچنین صنعت فیلم را به طور گسترده به پایتخت آلمان می آورد: بازار فیلم اروپا EFM یک نمایشگاه تجاری همراه با تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، نمایندگان و متخصصان است. با سخنرانی‌ها، کارگاه‌ها و رویدادهای شبکه‌ای، استعدادهای خلاق برلیناله اغلب مهم‌تر از رویداد اصلی برای فیلمسازان جوان و استعدادهای مشتاق است.

جشنواره فیلم برلین آلمان

برلیناله: رویه جشنواره فیلم برلین

جشنواره فیلم برلیناله برلین 11 روز طول می کشد. برخلاف جشنواره کن و سایر جشنواره‌های فیلم که فقط به متخصصان صنعت و مطبوعات پاسخ می‌دهند، برلیناله برلین برای عموم آزاد است. اعتبار و صدور بلیط ممکن است از رویدادی به رویداد دیگر متفاوت باشد.

جذابیت اصلی جشنواره فیلم برلیناله برلین رقابت است. این مجموعه از حدود بیست عنوان با هدف نمایش بهترین های دنیای سینمای جهانی و در عین حال غافلگیری است. غیرمعمول نیست که عناوین جنجالی و بحث ایجاد کنند.

هر فیلم در مسابقه برلیناله مراسم فرش قرمز مخصوص به خود را در Berlinale Palast، محل اولین نمایش، دارد. مدیر هنری برلیناله به همراه یک کمیته در مورد انتخاب مسابقه تصمیم می گیرد. مراسم اهدای جوایز فینال بزرگ جشنواره است که هیئت داوران خرس‌های طلایی و خرس نقره‌ای را اهدا می‌کنند.

بیشتر بخوانید >> داتیو در زبان آلمانی

برنامه برلیناله برلین

جدای از رقابت، برنامه جشنواره فیلم برلین که همیشه در حال تغییر است، شامل حدود چهارصد فیلم در ژانرهای مختلف و فرمت های مختلف است. نمایش ها و ارائه ها از مکان های سینمایی در سراسر شهر استفاده می کنند. برلیناله ویژه فضایی را برای مجموعه ای خارق العاده از سینمای متنوع در نظر گرفته است. مجموعه برلیناله تولیدات مجموعه های بین المللی را برجسته می کند، در حالی که فیلم های کوتاه در Berlinale Shorts  رقابت می کنند.

Panorama بر سینمای هیجانی، جسورانه و عجیب و غریب تمرکز می کند و جایزه مخاطب خاص خود را دارد. Generation به ویژه سینماگران جوان را هدف قرار می دهد، در حالی که Retrospective، Berlinale Classics و Homage تاریخ سینما را روی پرده نمایش می دهند. Berlinale Goes Kiez سینماهای خانه هنری محلی را با ارائه های ویژه برجسته می کند.

 

بیشتر بخوانید >> معرفی انواع گویش های مختلف زبان آلمانی

جشنواره فیلم برلین

جوایز، نکات برجسته، رکوردها و جنجال در برلیناله برلین

جشنواره فیلم برلیناله را با دسته های جوایز، فیلم های تاریخی برجسته و اعداد رکوردش بشناسید.

خرس طلایی و موارد دیگر: دسته های جوایز برلیناله

خرس طلایی بالاترین جایزه جشنواره فیلم برلین است و برای بهترین فیلم سینمایی و بهترین فیلم کوتاه اعطا می شود. از سال 1982، یک خرس طلایی افتخاری جایزه یک عمر دستاورد محسوب می شود.

خرس نقره ای به دستاوردهای فردی در جشنواره فیلم برلین افتخار می کند و جایزه ای برای بهترین فیلم کوتاه، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه، بهترین نقش اول، بهترین نقش مکمل و مشارکت هنری برجسته است. هیئت داوران همچنین جایزه بزرگ هیئت داوران و جایزه خرس نقره ای هیئت داوران را اعطا می کند.

جوایز دیگر برلیناله شامل دسته‌هایی مانند دوربین برلیناله برای خدمات جشنواره، خرس‌های بلورین برای ورودی‌های مسابقه، جایزه تدی برای فیلم‌های LGBTQ، جایزه ستاره‌های تیرانداز برای استعدادهای بازیگری آینده اروپا و جایزه تماشاگران پانوراما است.

برای شروع یادگیری با آلپیدا آماده اید؟ تدریس خصوصی زبان

برترین های فیلم برلیناله

برلیناله برلین دائماً در حال بالا بردن سطح امتیاز جشنواره‌های فیلم A-list است، زیرا بیش از چهل درصد آثار مسابقه توسط مردان کارگردانی نشده‌اند و نزدیک به پنجاه درصد از برنامه‌های ورودی توسط مردان کارگردانی نشده‌اند. هر سال، جشنواره گزارش جنسیتی را بر اساس افشای داوطلبانه شرکت کنندگان منتشر می کند.

طولانی ترین فیلمی که تا به حال 482 دقیقه در مسابقه برلیناله برلین به نمایش درآمده، A Lullaby to the Sorrowful Mystery  (original title: “Hele Sa Hiwagang Hapis”) ساخته لاو دیاز است. در سال 1970، فیلم مایکل ورهوفن کارگردان « o.k. » ساخته شد. جرقه چنین جنجالی شد، هیئت داوران استعفا داد و رقابت برای اولین و تنها بار در تاریخ برلیناله لغو شد.

“ربکا” ساخته آلفرد هیچکاک اولین جشنواره برلیناله برلین را در سال 1951 افتتاح کرد. “توت فرنگی های وحشی” نماد کارنامه سینمایی اینگمار برگمان، برنده خرس طلایی بهترین فیلم در هشتمین جشنواره فیلم شد. پل توماس اندرسون، فیلمساز، برنده خرس طلایی در پنجاهمین جشنواره برلیناله برای Magnolia  شد و بازگشت خرس نقره ای بهترین کارگردانی را در سال 2008 دریافت کرد.

فیلم خودمانی «تاکسی» ساخته جعفر پناهی که در ایران از ساخت فیلم منع شده بود، به طور کامل در داخل تاکسی فیلمبرداری شد و برنده خرس طلایی شصت و پنجمین جشنواره برلینال شد. پنجاه و دومین جشنواره برای خرس طلایی بهترین فیلم بین «روح دور» ساخته هایائو میازاکی و «یکشنبه خونی» ساخته پل گرین گراس به تساوی رسید. قبلاً این اتفاق افتاده بود: در سال 1983، «جریان‌های عشق» ساخته جان کاساوتیس عزیز سینمای مستقل، مجبور شد جایزه را با «جنگ کوچک کثیف خنده‌دار» (نام اصلی: «No habrá más penas no olvido»)  اثر هکتور اولیورا به اشتراک بگذارد.

به هر حال، برلین مجموعه ای برای تعداد روزافزون فیلم است.

بشتر بخوانید >> یادگیری زبان جدید بصورت رایگان

برلیناله برلین در تعداد

در دهه گذشته، جشنواره فیلم برلین هر سال نزدیک به 500000 تماشاگر تئاتر داشته است. فروش بلیت از نزدیک به 300000 در سال 2010 به 330000 در سال 2020 افزایش یافته است. تعداد فیلم های موجود در برنامه عمومی جشنواره بین المللی فیلم برلین به طور متوسط ​​حدود 360 فیلم متفاوت است. سال 2020 شاهد 341 نمایش بود، در حالی که سال 2015 تعداد بالای 405 نمایش را تشکیل می داد.

تعداد شرکت کنندگان صنعت فیلم در برلیناله برلین به طور پیوسته افزایش یافته و طی ده سال گذشته تقریباً دو برابر شده است. در حالی که در سال 2010، 6450 عضو صنعت در جشنواره مشهور فیلم حضور داشتند، 11423 شرکت کننده صنعت در سال 2020 به پایتخت آلمان آمدند.

واقعیت جالب: یک مجسمه جایزه خرس طلایی 3.2 کیلوگرم وزن دارد، اما با حدود 3.8 کیلوگرم وزن، اسکار هنوز هم سنگین تر است!

جشنواره بین المللی فیلم برلین

نکاتی برای تجربه منحصر به فرد در برلیناله

باهوش باشید و جشنواره فیلم برلیناله را با این نکات به بهترین شکل تجربه کنید! اولویت شما هرچه که باشد، بر اساس آن برنامه ریزی کنید و زودتر حاضر شوید. وب‌سایت رسمی برلیناله، فروشگاه شما برای تأیید اعتبار، تهیه بلیط و مطالعه اخبار و مقررات است. به عنوان دارنده بلیط، هنوز باید زودتر حاضر شوید تا صندلی های خوبی داشته باشید.

زودتر در برلیناله پالاس باشید تا در حالی که منتظر دیدن افراد مشهور روی فرش قرمز هستید، با طرفداران دیگر هیجان را تجربه کنید. چند لایه لباس بپوید، زمستان برلین بسیار سرد است. مطمئن شوید که چیزهای دیگری را که باید در مورد برلین و فرهنگ آلمان بدانید بررسی کنید. یکی دیگر از راه های عالی برای ملاقات با کارگردانان، بازیگران و خدمه، جلسه پرسش و پاسخ پس از نمایش های متعدد برلیناله و در رویدادهای ویژه است، بنابراین همیشه برای نمایش بعدی عجله نکنید.

در حالی که رقابت پر ستاره است و همه توجه را به خود جلب می کند، جشنواره مکانی عالی برای تماشای بقیه برنامه پر از فیلم های غیرعادی است که ممکن است در هر جای دیگری پیدا کردنشان سخت باشد. به‌عنوان یک سینماگر یا فیلم‌ساز، باید پردیس استعدادهای درخشان برلیناله را نیز بررسی کنید، جایی که متخصصان صنعت فهرست A و هنرمندان مشتاق با هم ملاقات می‌کنند.

این رویداد برلین را از دست ندهید!

برلیناله معمولاً یک موضوع کلی ندارد، اگرچه برنامه های جشنواره فردی ممکن است تمرکز خاصی داشته باشند. اگر قرار بود شعاری برای برلیناله برلین انتخاب کنیم، این شعار این بود: بعد از جشنواره قبل از جشنواره است. شما نمی توانید نسخه بعدی را از رویداد یک ساله پیش بینی کنید.

در حالی که رقابت و ستاره ها ممکن است یک سال بحث شهر باشد، برنامه های ویژه ممکن است در مرکز توجه قرار گیرند. شما باید آنجا باشید تا آن را تجربه کنید!

وقتی صحبت از سینمای آلمان شد، فیلم‌ها در واقع می‌توانند به شما در یادگیری زبان کمک کنند، و حتی نیازی به شرکت در برلیناله ندارید.

دیدگاه ها بسته شده اند.