مهاجرت به آلمان

راهنمای مهاجرت به آلمان

آلمان یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان است.  هنگامی که سیستم بهداشت جهانی، آموزش مقرون به صرفه و فرصت های کاری را نیز در نظر بگیرید، به راحتی می توانید متوجه شوید که چرا بسیاری رویای مهاجرت به آلمان را دارند.

اما، برای اکثر افراد، مهاجرت به آلمان به آسانی جمع کردن وسایل و ترک کشور نیست؛ جزییات کوچکی نیز در گرفتن ویزا وجود دارد.

 

 

همین حالا شروع کنید : تدریس خصوصی زبان آلمانی

 

 

چگونگی مهاجرت به آلمان

مستقیم ترین راه برای مهاجرت به آلمان به عنوان یک کارگر ماهر است. شما باید در یکی از مشاغل مورد تقاضا واجد شرایط باشید، یک پیشنهاد کاری از یک کارفرمای آلمانی داشته باشید و برای ویزای کار درخواست دهید. اگر شما یک فریلنسر هستید، باید قبل از اعطای ویزا ثابت کنید که در آلمان تقاضا برای خدمات شما وجود دارد.

مهاجرت به آلمان چقدر سخت است؟

اگر خارج از اتحادیه اروپا هستید، دشواری مهاجرت به آلمان تا حد زیادی به ملیت شما، صنعتی که در آن کار می کنید و اینکه آیا آلمانی صحبت می کنید بستگی دارد. اگر آلمانی صحبت کنید (حداقل در سطح پایه) آسان تر است، زیرا به شما کمک می کند تا به بازار کار دسترسی پیدا کنید. همچنین اگر در یکی از مشاغل مورد تقاضا (مانند توسعه نرم افزار، فناوری اطلاعات، پزشکی، حقوق، مهندسی، مراقبت از سالمندان، ساخت و ساز و غیره) باشید، مهاجرت به آلمان آسان تر است.

وقتی صحبت از ملیت می شود، فرآیند مهاجرت برای شهروندان ایالات متحده، بریتانیا، کانادا، استرالیا، نیوزیلند، آندورا، نیوزلند، سن مارینو، اسرائیل، ژاپن و کره جنوبی ساده می شود. اگر اهل یکی از این کشورها هستید، پس از ورود به آلمان می توانید اجازه اقامت دریافت کنید، به این معنی که می توانید در زمان جستجوی کار یا جستجوی محل اقامت در آلمان باشید.

 

بیشتر بخوانید>>> بهترین کتاب برای یادگیری آلمانی

 

مهاجرت به آلمان به عنوان یک شهروند اتحادیه اروپا

اگر از یک کشور اتحادیه اروپا / EEA یا سوئیس هستید، اگر می خواهید به آلمان مهاجرت کنید، کار بسیار آسانی خواهید داشت. تا زمانی که می توانید مکانی برای زندگی پیدا کنید، می توانید به سادگی وسایل خود را جمع کنید و بروید!

شما می توانید در هر حرفه ای که بخواهید کار کنید و از نظر فنی حتی نیازی به پیشنهاد کاری یا قرارداد ندارید. اگر شغل دارید، این موقعیت نیازی به رعایت معیارهای تقاضا یا حقوق ندارد. اگر قصد دارید بیش از سه ماه در آلمان بمانید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که در اداره ثبت محلی ثبت نام کنید.

به یاد داشته باشید، پس از برگزیت، شهروندان بریتانیایی که می خواهند به آلمان نقل مکان کنند، شهروندان غیر اتحادیه اروپا نیز محسوب می شوند.

مهاجرت به عنوان یک شهروند خارج از اتحادیه اروپا

در مراحل ساده، روند مهاجرت به آلمان به عنوان شهروند غیر اتحادیه اروپا به شرح زیر است:

شغلی پیدا کنید و درخواست دهید: شما می توانید از طریق JOBBÖRSE (هیئت شغلی) آژانس کار فدرال آلمان، یا پورتال EURES، که حاوی آگهی های شغلی از سراسر اروپا است، به صورت آنلاین کار پیدا کنید.

برای ویزای کار و مجوز کار اقدام کنید: هنگامی که یک قرارداد کاری دارید، کارفرمای شما باید از طرف شما برای مجوز کار درخواست دهد. شما باید ویزای کار را از سفارت آلمان در کشور خود دریافت کنید.

برای بیمه درمانی آلمان ثبت نام کنید: پس از رسیدن به آلمان، باید برای بیمه درمانی ثبت نام کنید، زیرا برای همه شهروندان و ساکنان آلمان اجباری است.

اخذ اقامت آلمان: شما برای اجازه اقامت از اداره مهاجرت/خارجی (Ausländerbehörde) درخواست می دهید.

شروع به کار: پس از دریافت مجوز اقامت، می توانید شروع به کار کنید. در عرض پنج سال، شما واجد شرایط اقامت به عنوان مقیم دائم آلمان خواهید بود.

 

بیشتر بخوانید>>> تبریک کریسمس و سال نو مبارک در کشورهای مختلف

 

آیا باید به آلمان مهاجرت کنم؟

اگر می خواهید در یک اقتصاد باثبات، رو به رشد، با چشم انداز کاری، مزایای تامین اجتماعی و مراقبت های بهداشتی همگانی زندگی کنید، باید به آلمان مهاجرت کنید. آلمان به عنوان یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان، بهترین مقصد برای مهاجران است.  اما، نرخ مالیات بالا، بوروکراسی، و رفتار مؤدبانه اما محتاطانه آلمانی ها ممکن است برخی از آنها را به تعویق بیندازد.

مانند هر کشوری که ممکن است به آن مهاجرت کنید (و احتمالاً کشوری که در حال حاضر در آن زندگی می کنید)، چیزهای خوب و بد وجود دارد. هیچ مکانی کاملاً کامل نخواهد بود و آنچه “خوب” و “بد” است کاملاً ذهنی است. بسیاری از کلیشه ها در مورد رفتار مردم آلمان فقط همین هستند: کلیشه ها. به احتمال زیاد در آلمان، مانند هر جای دیگر، با افراد دوستانه و غیر دوستانه روبرو خواهید شد.

بر اساس نظرسنجی گزارش جهانی شادی در سال 2021، آلمان به عنوان هفتمین کشور شاد جهان رتبه بندی شده است. بنابراین، به نظر می رسد که مردم از زندگی خود در آنجا راضی هستند، و اینکه آیا شما از تصمیم خود برای مهاجرت به آلمان راضی خواهید بود یا نه، بستگی به این دارد که چقدر می توانید با فرهنگ و سبک زندگی خود سازگار شوید.

آیا می توانم بدون کار به آلمان مهاجرت کنم؟

اگر شهروند خارج از اتحادیه اروپا هستید، نمی توانید بیش از سه ماه در آلمان زندگی کنید، مگر اینکه در حال کار یا تحصیل باشید. با این حال، اگر شرایط لازم را داشته باشید، می توانید برای ویزای جستجوی کار درخواست دهید که به شما اجازه می دهد تا شش ماه در آلمان بمانید.

اگر بیش از سه ماه بدون ویزای مناسب در آلمان زندگی کنید، اخراج خواهید شد. این بر شانس مهاجرت به آلمان در آینده تاثیر می گذارد. همچنین ممکن است مجبور به پرداخت جریمه شوید یا با مجازات های قانونی دیگری روبرو شوید.

تنها موردی که می توانید بدون کار یا قصد کار به آلمان نقل مکان کنید این است که با یک شهروند آلمانی یا مقیم دائم ازدواج کرده باشید و آنها توانایی مالی برای حمایت از شما را به عنوان یک فرد تحت تکفل داشته باشند.

مهاجرت به آلمان

آلمان یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان است.  هنگامی که سیستم بهداشت جهانی، آموزش مقرون به صرفه و فرصت های کاری را نیز در نظر بگیرید، به راحتی می توانید متوجه شوید که چرا بسیاری رویای مهاجرت به آلمان را دارند.

هزینه مهاجرت به آلمان چقدر است؟

می توانید انتظار داشته باشید که هزینه مهاجرت شما به آلمان بیش از 3000 یورو (3400 دلار) باشد.  عواملی که باعث افزایش هزینه می شوند عبارتند از: کجا در آلمان زندگی خواهید کرد (اجاره) و از کجا سفر خواهید کرد (هزینه پرواز).

فراموش نکنید که هزینه های جابجایی وسایل شخصی خود، از جمله اثاثیه، به آلمان را نیز درج کنید.

 

بیشتر بخوانید>>> لغات مربوط به سفر به زبان انگلیسی

 

نکاتی که قبل از مهاجرت باید بدانید

در اینجا برخی از نکات اصلی که قبل از مهاجرت به آلمان باید بدانید آورده شده است:

شما به بیمه سلامت عمومی آلمان دسترسی خواهید داشت. طبق آمار موجود 90 درصد جمعیت آلمان تحت مراقبت های بهداشتی عمومی (قانونی) ثبت نام می کنند که خدمات پزشکی رایگان را در بیمارستان های دولتی آلمان ارائه می دهد. بودجه طرح بهداشت عمومی با کمک های ماهانه که از درآمد شما کسر می شود، تامین می شود.

شما باید تصمیم بگیرید که چه وسایلی را با خود بیاورید. نقل مکان به یک کشور کاملاً جدید به تنهایی یک کار طاقت فرسا است بدون اینکه برای جابجایی وسایل شخصی خود دردسر داشته باشید. برخی از مهاجران ترجیح می دهند بیشتر وسایل خود را بفروشند، در حالی که برخی دیگر ترجیح می دهند آنها را در انبار نگهداری کنند و پس از اقامت در آلمان آنها را بیاورند.

شما باید کمی آلمانی یاد بگیرید. حتی اگر ممکن است شغلی پیدا کنید که بتوانید آن را به زبان انگلیسی انجام دهید، اگر می خواهید بهتر ادغام شوید، باید آلمانی را یاد بگیرید. دانستن زبان همه چیز را برای شما آسان تر می کند، از مدارک درخواست مجوز اقامت گرفته تا بیمه درمانی، تعامل با همکاران، همسایگان و توقف در بازار محلی.

“زمان آرامش” وجود دارد که توسط قانون تنظیم می شود. این بدان معناست که بعد از ساعت 10 شب و تا ساعت 6 صبح، نمی توانید با صداهای بلند، اعم از موسیقی، ماشین لباسشویی، جاروبرقی یا تعمیر خانه، مزاحم همسایگان خود شوید. روزهای یکشنبه و تعطیلات رسمی، اوقات آرامش در تمام روز ادامه دارد. برخی از ساختمان‌های آپارتمانی حتی ممکن است ساعت‌های آرامش اضافی خود را داشته باشند، مثلا از ساعت ۱ بعد از ظهر تا ۳ بعد از ظهر.

آلمانی ها برای همه چیز بیمه دارند. بیمه سلامت یک امر مسلم است، اما می‌بینید که بخش بزرگی از آلمانی‌ها بیمه مسئولیت (در قبال خساراتی که ممکن است به شخص دیگری وارد کنید)، بیمه حقوقی (اگر همیشه درگیر اختلاف حقوقی باشید) و حتی بیمه مسئولیت حیوانات خانگی نیز دارند.

شما باید یاد بگیرید که تمام قوانین را رعایت کنید. آلمانی‌ها به منصف بودن و رعایت قوانین شهرت دارند. بنابراین، به خطوط در فروشگاه ها، قوانین بازیافت، قوانین راهنمایی و رانندگی، زمان های خلوت، و همه علائم احترام بگذارید؛ در غیر این صورت، ممکن است شما را احضار کنند.

دیدگاه ها بسته شده اند.