زبانهای رومی آلپیدا

زبان های رومی Romance : لاتین یا عاشقانه؟

زبان های رومی Romance : لاتین هستند یا عاشقانه؟

اینجا در آلپیدا، ما عاشق زبان هستیم. اما می دانیم که زبان های رومی Romance لزوما رمانتیک نیستند. اما اشتباه نکنید، ما هنوز می خواهیم چیزهای شیرینی را درباره این زبان ها به شما بگوییم. و فقط زبان های رومی به لاتین نزدیک تر هستند. در این مقاله همه چیزهایی است که باید در مورد زبان های رومی بدانید:

  • زبان های رومی Romance چیست؟
  • نمونه هایی از زبان های مختلف رومی
  • آیا انگلیسی یک زبان رومی است؟

برای شروع یادگیری با آلپیدا آماده اید؟ تدریس خصوصی زبان اسپانیایی

زبان رومی چیست؟

زبان های رومی زبان های مدرنی هستند که از زبان لاتین تکامل یافته اند. شاید به نظر می رسد که زبان فرانسوی بسیار جذابتر باشد، اما زبان های رومی هیچ ربطی به رمانتیک بودن ندارند. از لاتین، اصطلاح “رمانس” به معنای صحبت کردن به “رومی” است. برای جلوگیری از اشتباه گرفتن با عشق رمانتیک، به زبان‌های رومی، زبان‌های نئو لاتین (به معنای واقعی کلمه «لاتین جدید – new Latin») نیز گفته می‌شود.

رایج ترین زبان های رومی و یا نئو لاتین عبارتند از:

  • زبان اسپانیایی (477 میلیون زبان مادری)
  • زبان پرتغالی (279 میلیون زبان مادری)
  • زبان فرانسوی (77 میلیون زبان مادری)
  • زبان ایتالیایی (63 میلیون زبان مادری)
  • زبان رومانیایی (24 میلیون زبان مادری)
  • زبان کاتالان (4 میلیون زبان مادری)

تعدادی زبان عاشقانه دیگر با جمعیت بومی زبان کمتر در سراسر اروپا وجود دارد.

زبانهای لاتین آلپیدا

یک تاریخچه مختصر

امپراتوری روم در اوج خود در قرن دوم، در سراسر اروپای غربی، بالکان و شمال آفریقا گسترده شد. در برخی از این مکان ها، رومی ها صدها سال حکومت کردند. لاتین عامیانه زبان رایج گفتاری سرزمین های فتح شده رومی بود. با زوال امپراتوری روم و تجزیه، مناطقی که به زبان لاتین عامیانه صحبت می کردند به طور فزاینده ای منزوی شدند. از آنجا، هر زبان به طور مشخص به پنج زبان اصلی رمانس مدرن امروزی تبدیل شد.

 

بیشتر بخوانید >> 9 راه برای گفتن “باحال” در اسپانیایی

نمونه هایی از زبان های مختلف رومانس

این زبان ها چقدر شبیه و متفاوت هستند؟ بستگی دارد. به دلیل منشأ لاتینی، زبان‌های رومی، ریشه‌ها و گرامر بسیار مشابهی دارند. در اینجا یک مثال از این است که آنها چقدر می توانند شبیه باشند:

meaning Latin Spanish Italian French Portuguese Romanian
To sing cantāre cantar cantare chanter cantar a cânta

برخی از زبان های رومی به طور متقابل قابل درک هستند. به عنوان مثال، یک اسپانیایی زبان ممکن است تا حد زیادی زبان ایتالیایی را بدون مطالعه آن بفهمد. یک پرتغالی زبان نیز ممکن است زبان اسپانیایی را نسبتاً راحت درک کند. در اینجا مثالی از یک جمله ساده آورده شده است:

 

English meaning Marcus gives the book to his father.
Vulgar Latin Marcos da libru a patre.
Spanish Marcos le da el libro a su padre.
Italian Marcus dà il libro a suo padre.
French Marcus donne le livre à son père.
Portuguese Marcus dá o livro para seu pai.
Romanian Marcus îi dă cartea tatălui său.

 

شایان ذکر است، رومانیایی (که در رومانی و مولداوی صحبت می شود) با وجود اینکه بیش از هزار سال توسط زبان های یونانی و اسلاوی احاطه شده است، شباهت های زیادی دارد. سخنرانان دیگر زبان های رومی همه بخش ها را متوجه نمی شوند، اما کلمات برای آن ها آشنا است. این ویدیو را تماشا کنید که فرانسوی‌ها، اسپانیایی‌ها و رومانیایی‌ها با هم یک بازی حدس زدن زبان را بازی می‌کنند.

زبانهای رومانس آلپیدا

برای شروع یادگیری زبان با آلپیدا آماده اید؟ تدریس خصوصی زبان فرانسه

آیا انگلیسی یک زبان رومی است؟

خیر، انگلیسی یک زبان رومانس نیست. انگلیسی به همراه زبان های دیگر مانند زبان آلمانی، زبان دانمارکی و زبان سوئدی و غیره به خانواده زبان های آلمانی تعلق دارد.

درست است که انگلیسی کلمات واژگان زیادی را از لاتین به عاریت گرفته است: decimal, altitude, antique, maritime, obscure و غیره. این نورمن ها (فرانسه امروزی) بودند که زبان لاتین را در زمان حمله در سال 1066 به انگلستان آوردند. از آن زمان واژگان مبتنی بر لاتین باقی مانده است.

در مطالعه زبان شناسی، زبان ها دارای گروه ها و درختان خانوادگی پیچیده هستند. مادربزرگ سه نسل زبان انگلیسی قطعا آلمانی است و لاتین نیست.

زبان ها رومی و رومانس را دوست داشته باشید و یاد بگیرید

زبان های رومانس از لاتین آمده اند و محصول یک تاریخ طولانی و پیچیده هستند. زبان های رومانس باحال هستند، اما به این معنی نیست که باید رمانتیک باشند. بخش “رومانس” از ریشه های تاریخی در رم می آید. با این حال، اجازه ندهید شما را از عاشق شدن با این زبان های شگفت انگیز باز داریم.

دیدگاه ها بسته شده اند.