سفارش غذا به زبان فرانسه

سفارش غذا به زبان فرانسه

نکات مهم در مورد سفارش غذا به زبان فرانسه

در این مطلب قصد داریم در مورد نحوه سفارش غذا به زبان فرانسه، نکاتی را بیان کنیم. جهت تدریس خصوصی زبان فرانسه با آلپیدا همین حالا ثبت نام کنید. اگر قصد سفر به کشور فرانسه را دارید، حتماً برای صرف غذا به یکی از رستوران های این کشور خواهید رفت. بنابراین لازم است که از چگونگی سفارش غذا به زبان فرانسه به خوبی مطلع باشید. اول از همه باید بدانید که فرانسوی ها عاشق این هستند که وعده غذایی و صرف غذای خود را، به صورت مرحله به مرحله پیش ببرند.

اولین نکته ای که باید در مورد سفارش غذا به زبان فرانسه به یاد داشته باشید آداب سفارش غذا در رستوران است. فرانسوی ها در بدو ورود به رستوران، قبل از صرف غذا ابتدا نوشیدنی مورد علاقه خود را صرف می کنند. سپس نوبت به انتخاب منوی غذایی آلاکارته می رسد، که در این مرحله باید نوع پخت گوشت را مشخص کنند. همچنین تعیین می شود که تمایل دارند سبزیجات خود را چگونه میل کنند. صرف غذا با لذت و آرامش همراه بوده و سپس هزینه را پرداخت می نمایند. نکته اساسی در مورد فرآیند سفارش و سرو غذا، این است که این روند نیاز به دانش زبانی و واژگان خاصی دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

تدریس خصوصی زبان فرانسه با آلپیدا

واژگان ضروری برای سفارش غذا به زبان فرانسه

تفاوتی ندارد که شما برای صرف وعده ناهار یا شام به رستوران رفته باشید. در هر صورت چیزی که گارسون هنگام رسیدن به میز شما سوال می کند، این است که aperitif میل دارید؟ شما در این شرایط می توانید کاملاً مؤدبانه امتناع کنید و عبارت “ non merci” را به کار ببرید. در صورت تمایل نیز می توانید این پیشنهاد را با به کار بردن عبارت “oui, s’il vous plait” بپذیرید و انتخاب خود را از منو انجام دهید.

سفارش غذا به زبان فرانسه

سفارش غذا به زبان فرانسه

زمانی که گارسون نوشیدنی را برایتان سرو می کند، معمولاً منوی غذا را نیز برای شما می آورد. بنابراین در حالی که به آرامی نوشیدنی خود را می نوشید، می توانید غذای مورد علاقه خود را انتخاب نموده و سفارش دهید. برای سفارش غذا باید بدانید که یک وعده غذایی شامل سه بخش می شود. به عبارتی در هر وعده غذایی شما یک پیش غذا، یک غذای اصلی و یک دسر خواهید داشت. برای سفارش غذا شما به دو روش می توانید عمل کنید. در روش اول می توانید از چندین منو، خوراکی های مورد علاقه خود را انتخاب نموده و سفارش دهید. منوی پیش غذا، منوی غذای اصلی و منوی دسر. همچنین می توانید غذاهای خود را مستقیماً از غذاهای آلاکارته انتخاب کنید که در این صورت ممکن است هزینه های صرف غذا در رستوران، برای شما گران تر از حد معمول تمام شود.

در روش دوم سفارش غذا به زبان فرانسه شما این امکان را دارید، که غذا را از منوی ویژه سفارش دهید. اما در این مورد جزئیات سفارش، در منو قید نمی شود. معمولاً اطلاعاتی در مورد منوی ویژه روی دیوار رستوران به نمایش گذاشته می شود. اما با این وجود این اطلاعات نیز فاقد جزئیات بوده و احتمالاً شما را به سمت سوال کردن از گارسون سوق می دهد.

انتخاب نحوه پخت گوشت به زبان فرانسوی

قبل از رفتن به رستوران و سفارش غذا به زبان فرانسوی، باید به خوبی با انواع پخت گوشت و نحوه سفارش آن آشنا باشید. به طور کلی پنج نوع گوشت پخته در رستوران ها سرو می شود که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد.

  • استیک blue (very rare): در بالا و پایین این گوشت، می توان خطوط کم رنگ و ملایم گریل را مشاهده نمود. رنگ کناره های استیک نیز قهوه ای مایل به قرمز می باشد.
  • استیکrare : این نوع گوشت در قسمت وسط آن قرمز رنگ بوده و هفتاد و پنج درصد خام است.
  • استیک medium rare: این نوع گوشت در قسمت میانی صورتی رنگ بوده و پنجاه درصد خام می باشد.
  • استیک cooked: گوشت کاملاً پخته و رنگ میانی آن قهوه ای مایل به صورتی است.
  • استیک well done: این گوشت نیز کاملاً پخته است. اما سوخته نیست. رنگ بخش میانی آن کاملاً قهوه ای است.

سفارش غذا به زبان فرانسوی

بیشتر بخوانید >> 5اپلیکیشن برتر واژگان فرانسه

 

مکالمات سفارش غذا به زبان فرانسه

در ادامه این مطلب مکالمات رایج و ضروری برای سفارش غذا به زبان فرانسه را با هم مرور خواهیم نمود.

 

فارسی فرانسه
انتخاب کردید؟ Vous avez choisi ?
یک منوی بیست یورویی لطفاً. Je voudrais un menu à 20€, s’il vous plaît.
بسیار خوب کدام پیش غذا را دوست دارید. Je voudrais un menu à 20€, s’il vous plaît.
سالاد نیکویز چیست؟ C’est quoi, la salade niçoise ?
این غذای مخصوص محلی است. C’est une spécialité de la région
بسیار خوب پس یک سالاد بوق D’accord, alors une salade niçoise
به عنوان غذای اصلی؟ Et comme plat ?
استیک و چیپس در کنار آن. Une bavette avec des frites
باشه برات میارم Très bien, je vous apporte ça

در هنگام سفارش غذا به زبان فرانسه توجه داشته باشید که برای سفارش نوشیدنی، لزومی ندارد که حتما یک بطری کامل سفارش دهید. در برخی از رستوران ها یک دوم یا یک چهارم بطری از نوشیدنی نیز ارائه می شود. در قفسه ها هم انواع نوشیدنی وجود دارد. اما کیفیت آن پائین تر از سایر نوشیدنی ها می باشد. نکته دیگر این که در رستوران سفارش آب و نان همیشه رایگان است. به طور خلاصه برای سفارش غذا به زبان فرانسه می توانید از عبارات زیر بهره ببرید.

  • Je voudrais… / J’aimerais… می خواهم
  • Je vais prendre… می گیرم
  • Oui, j’ai choisi بله انتخاب کردم
  • Non, je n’ai pas encore choisi نه هنوز انتخاب نکردم.
  • Encore une minute, s’il vous plait یک دقیقه دیگر لطفاً

بیشتر بخوانید >>بهترین موزه های هنری فرانسه

پس از این که غذای خود را میل نموده و پیش غذا و غذای اصلی خود را صرف نمودید، گارسون از راه می رسد. گارسون برای اطمینان از این که شما غذای خود را تمام کرده اید، ممکن است یکی از عبارات زیر را بکار ببرد.

تمام کردید؟

  • Vous avez terminé?
  • C’est terminé?
  • Ça a été ?
  • Are you finished?
  • Are you done?
  • How did it go?

سفارش غذا به زبان فرانسه

واژگان ضروری سفارش غذا به زبان فرانسه

در این هنگام شما نیز می توانید از فرصت استفاده کرده و با عبارات زیر کمی از غذا تعریف کنید.

  • C’était bon خوب بود
  • C’était très bon خیلی خوب بود
  • C’était délicieux خوشمزه بود
  • Vous pouvez féliciter le chef! می توانید به سرآشپز تبریک بگویید.

پس از پایان غذا و در انتهای فرایند سفارش غذا به زبان فرانسه، شما می توانید درخواست قهوه و صورت حساب داشته باشید. در این هنگام می توانید بگویید: “Un café et l’addition, s’il vous plait”  یعنی : “یک قهوه و صورت حساب لطفاً”.

آیا باید در رستوران های فرانسوی انعام بدهید

از نظر قانون اجباری برای دادن انعام وجود ندارد. زیرا هزینه تمام خدمات در صورت حساب گنجانده می شود. اما اگر از صرف غذا لذت برده و راضی هستید، می توانید مبلغی حدود پنج تا ده درصد از کل صورت حساب را انعام بدهید.

دیدگاه ها بسته شده اند.