آرتیکل آلمانی آلپیدا

معرفی ترفندهای یادگیری انواع آرتیکل آلمانی

بهترین ترفندهای یادگیری انواع آرتیکل آلمانی

بسیاری از افرادی که در حال یادگیری، تدریس خصوصی زبان آلمانی هستند، اذعان دارند که یادگیری زبان آلمانی نسبت به زبان انگلیسی دشوارتر است. یکی از موضوعات مهم در زبان آلمانی که ممکن است یادگیری آن سخت و گیج کننده باشد، مبحث آرتیکل آلمانی می باشد. آرتیکل در واقع به حروف تعریف اسم گفته می شود که نقش بسیار مهمی در جملات زبان آلمانی ایفا می کنند. با توجه به اهمیت یادگیری آرتیکل در زبان آلمانی در ادامه این مقاله به توضیح نکات و ترفندهای کاربردی برای یادگیری آرتیکل آلمانی پرداخته ایم.

همین حالا شروع کنید : تدریس خصوصی زبان آلمانی

 

چگونه کاربرد der, die و das را در جمله درک کنیم؟

برای یادگیری آرتیکل آلمانی اولین و مهم ترین گام این است که اصول اساسی کاربرد der, die و das را درک نموده باشید. پیش از هر چیز باید خاطر نشان کنیم که در زبان آلمانی برای تمامی اسامی، اجسام و اشخاص جنسیت قائل می شوند. جنسیتی که برای اسامی استفاده می شود به سه دسته اصلی مذکر (männlich)، مؤنث مؤنث (Weiblich) و خنثی (sächlich) تقسیم می شوند. کلمه «der» برای اسامی مذکر، «die» برای اسامی مؤنث و «das» برای اسامی خنثی به کار می رود. نکته مهم در مورد آرتیکل ها این است که کلمه «die» علاوه بر کاربردی که در مورد جنسیت مؤنث دارد، فارغ از جنسیت کلی اسامی، برای تمام کلمات جمع نیز به عنوان پیشوند به کار برده می شود.

بخش مشکل استفاده از آرتیکل آلمانی اینجاست که حدس زدن جنسیت اجسام و اشیاء کمی دشوار است. به عنوان مثال در زبان آلمانی مبل دارای جنسیتی خنثی می باشد و می توان آن را به صورت (das Sofa) در جمله به کار برد. اما کاناپه جنسیتی مؤنث داشته و به صورت (die Couch) مورد استفاده قرار می گیرد. البته در ادامه این مطلب الگوهایی را معرفی خواهیم نمود تا بتوانید به راحتی، جنسیت اکثر اشیاء را تشخیص دهید.

 

بیشتر بخوانید >> 7 اپلیکیشن برتر آموزش زبان آلمانی

 Plural   Nutral   Feminin   Maskulin
die das die der Nominativ
die das die den Akkusativ
den dem der dem Dativ
der des der des Genitiv 

شاخص های کلی برای تشخیص جنسیت اسامی در زبان آلمانی

در مبحث آرتیکل آلمانی بسیاری از افراد آلمانی زبان، معتقدند که شما بایستی جنسیت هر اسم را به صورت اختصاصی و جداگانه به خاطر بسپارید. اما به خاطر سپردن جنسیت تعداد زیادی از اسامی، کار چندان ساده ای نیست. به همین جهت به شما در آلپیدا آموزش خواهیم داد که چگونه از شاخص های کلیدی برای تشخیص جنسیت اسامی استفاده نمایید. اگر چه در برخی از موارد ممکن است استثنائاتی نیز وجود داشته باشد، اما استفاده از این الگوها می تواند کار را برای شما بسیار ساده تر سازد.

قوانین کلی برای بکارگیری انواع آرتیکل آلمانی به شرح زیر می باشد:

  • در صورتی که کلمات و اسامی با پسوندهای -or، -ling، -ig، -ner یا -smus به پایان برسند، جنسیت کلمات مذکر خواهد بود. بنابراین برای این کلمات از آرتیکل «der» استفاده می شود. به این مثال ها دقت نمایید:

der Generator

der Frühling

der Honig

der Rentner

der Kapitalismus

  • در صورتی که کلمات و اسامی با پسوندهای ung-، -ie، -i، -keit، heit-، schaft، -tät، -ik و tion- به پایان برسند، جنسیت کلمات یاد شده مؤنث خواهد بود. در مورد این کلمات طبق قانون از پیشوند «die» استفاده می کنیم. مانند:

die Zeitung

die Komodie

die Bäckerei

die Tätigkeit

die Schönheit

die Mannschaft

die Universität

die Musik

die Situation

  • در مورد کلمات و اسامی آلمانی که حروف پایانی آن ها با پسوندهای chen-، -lein، -ment، -tum، ma- یا um- ختم می شوند، باید کلمات را خنثی در نظر بگیرید. در مورد این کلمات از پیشوند «das» استفاده خواهیم نمود. به عنوان مثال کلمات زیر را در نظر داشته باشید:

das Mädchen

das Fräulein

das Supplement

das Rittertum

das Schema

das Museum

بیشتر بخوانید >> حروف اضافه زبان آلمانی

قوانین مربوط به آرتیکل آلمانی در مورد افراد و حیوانات

در مورد اشیاء و اجسامی که با زندگی مردان مرتبط می باشند باید آرتیکل «der» را مورد استفاده قرار دهید. این قانون به طور مشترک شامل حیوانات و انسان ها می شود. بنابراین در مورد اشیاء مرتبط با جنسیت مذکر باید از پیشوند مربوط به کلمات مذکر، استفاده شود. عبارت زیر را در نظر بگیرید. تمام کلمات استفاده شده در این عبارات در توصیف افراد مذکر می باشد: Der Mann (مردان)، Der Vater (پدر) و Der König (پادشاه). کلمه der Hahn (خروس)، نیز مثالی است که در مورد حیوانات مذکر، می توان به آن اشاره نمود.

آنچه که در مورد کاربرد آرتیکل آلمانی در ارتباط با جنسیت مذکر بیان گردید، در مورد جنسیت مؤنث نیز صدق می کند. بنابراین کلماتی که مرتبط با زندگی زنان می باشد، دارای جنسیت مؤنث بوده و با پیشوند «die» در جمله به کار می روند. مانند: die Frau (زن)، die Mutter (مادر) و die Königin (ملکه). در مورد جنسیت مؤنث در حیوانات نیز  die Henne (مرغ) را می توان مثال زد.

در میان قواعدی که عنوان شد، در ارتباط با آرتیکل آلمانی مونث استثنائاتی نیز وجود دارد. در واقع در مورد اشیایی که با زندگی زنان در ارتباط می باشند، برخی از کلمات هستند که بر طبق این قانون نمی توان برای آن ها جنسیت تعیین نمود. عبارات die Frau (زن)، die Mutter (مادر) و die Königin (ملکه) کلماتی هستند که دارای جنسیت خنثی می باشند. گر چه این کلمات مرتبط با زندگی زنان هستند و قاعدتاً باید دارای جنسیت مؤنث باشند. اما اگر با دقت به این کلمات نگاه کنید، می بینید که انتهای کلمات پسوندهای chen- و lein- آمده است. بنابراین این کلمات با توجه به شاخص هایی که پیش تر به آن ها اشاره داشتیم، دارای جنسیت مؤنث می باشند.

نکته مهم دیگری که در مورد آرتیکل آلمانی وجود دارد، توصیف شغل های مذکر و مؤنث است. در مورد توصیف شغل باید به نقش شغل در اجتماع دقت داشته باشید. به عنوان مثال کلمه پلیس به تنهایی جنسیت مشخصی ندارد. اما کلمه der Polizist مشخصا پلیس مرد و die Polizistin پلیس زن را توصیف می کند.

آرتیکل آلمانی موسسه آلپیدا

سایر قوانین در مورد جنسیت کلمات

علاوه بر ترفندهایی که برای تشخیص جنسیت کلمات ذکر شد، چند قانون دیگر را نیز در این جا بیان خواهیم کرد تا بتوانید راحت تر جنسیت کلمات را تشخیص دهید.

کلمات زیر کلماتی هستند که تقریباً همیشه به عنوان جنسیت مذکر در نظر گرفته می شوند:

  • اسامی روزهای هفته، ماه ها و فصول سال
  • جهت های جغرافیایی مانند der Norden (شمال)

کلمات زیر نیز در اکثر مواقع مؤنث هستند.

  • عددهای صحیح مانند die Eins (یک)
  • اسامی مربوط به کشتی ها، هواپیماها و موتورسیکلت ها مانند: die Titanic (تایتانیک )

کلمات زیر در همه مواقع دارای جنسیت خنثی می باشند.

  • رنگ ها در صورتی که در جمله نقش اسم داشته باشند.
  • اکثر کلماتی که با علم، فناوری و مکانیک در ارتباط هستند.

البته در این موارد نیز قطعا استثنائاتی وجود دارد. اما استفاده از این قوانین یادگیری جنسیت کلمات را بسیار ساده تر خواهد کرد.

نکته نهایی در مورد ترفندهای یادگیری آرتیکل آلمانی

یکی از روش های کاربردی در مورد یادگیری آرتیکل آلمانی این است که هم زمان با به خاطر سپاری معنی کلمات، آرتیکل مربوط به آن را نیز در ذهن خود تثبیت نمایید. در واقع اگر شما آرتیکل و واژه را به صورت ترکیبی جدایی ناپذیر در ذهن داشته باشید، به کارگیری آن در جمله برایتان بسیار ساده تر خواهد بود.

دیدگاه ها بسته شده اند.