رایتینگ - writing

نکات طلایی در رایتینگ بی نقص

فکر می‌کنید زمانی که از لغات سخت در رایتینگ (writing) یا نوشته‌ی خود استفاده می‌کنید، حرفه‌ای تر به نظر می‌آید؟ آیا استفاده از جملات بسیار تخصصی و سنگین، متن شما را بی نقص نشان می‌دهد؟ پاسخ بی‌شک منفی است.

در واقع استفاده از جملات پیچیده و سخت شما را بی‌سواد نشان می‌دهد. برای اینکه با‌هوش به نظر برسید، باید دست از تلاش کردن برای باهوش به نظر رسیدن بردارید. رایتینگ بی نقص، ساده نوشتن ایده‌های مرتبط است که مستقیما منظور را بیان می‌کنند.

در ادامه، 11 راه برای بی نقص نشان دادن رایتینگ به شما ارائه می‌شود. با تمرین کردن سعی کنید تا نوشته‌هایی ارائه دهید که برای مخاطبین به سادگی قابل فهم بوده و متن را ارزشمند جلوه می‌دهند.

آلپیدا به عنوان بهترین مرجع آموزش خصوصی زبان در ایران شناخته می‌شود. می‌توانید برای موارد متفاوت مانند تقویت رایتینگ زبان انگلیسی از خدمات موسسه ما استفاده نمایید.

 

1- چیزی برای گفتن داشته باشید

زمانی که شما در ذهن چیزی برای گفتن نداشته باشید و مجبور به نوشتن باشید، رایتینگ شما پر از کلمه‌های سختی می‌شود که هیچ معنایی را در کنار هم نمی‌رسانند. سعی کنید در مورد آنچه که قرار است بنویسید، کمی مطالعه داشته باشید. داشتن اطلاعات قبلی به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر در مورد هرچه که می‌خواهید بنویسید. از هرآنچه که می‌خوانید، یادداشت برداری کنید. موضوعی را انتخاب کنید که بتوانید به راحتی در مورد آن بنویسید و اطلاعات کافی در مورد آن دارید. سپس شروع به نوشتن کنید و هرآنچه می‌دانید را با خوانندگان خود در میان بگذارید.

 

2- در رایتینگ خود خاص باشید

این دو جمله را با هم مقایسه کنید:

  • آن‌ها در حیاط خانه انواع گل‌ها و گیاهان را دارند.
  • آن‌ها در باغچه‌ی حیاط خانه‌شان انواع مختلف گل‌ها از جمله گل رز‌، گل داوودی، گل ارکیده، گل نیلوفر، گل یاس و گل لاله دارند. درخت‌های کاج و سرو، زیبایی باغچه را دو چندان کرده است.

کدام یک از دو جمله‌ی بالا مخاطب را بیشتر جذب کرده و باعث تجسم بهتر حیاط خانه برای آن‌ها می‌شود؟ در رایتینگ باید جملاتی را انتخاب کرد که دارای احساس بوده و حس تجسم خواننده را قدرت ببخشند. اگر خواننده بتواند حس متن را درک کند، بی‌شک برداشت بهتری از متن خواهد داشت. همچنین متنی که احساس دارد، ماندگارتر خواهد بود.

 

3- کلمات ساده را انتخاب کنید

به هنگام انتخاب کلمات، سعی کنید کلمات ساده را انتخاب کنید. برای مثال، از کلمه‌ی انگلیسی use به جای utilize استفاده کنید. حتما لازم نیست کلمات سخت و عجیب و غریب را انتخاب کنید. تنها زمانی مجاز به استفاده از کلمات طولانی و سخت هستید که رایتینگ شما در مورد یک موضوع تخصصی و خاص است و مجبور به استفاده از کلمات خاص هستید. در غیر این صورت متن شما طرفدار نخواهد داشت.

 

4- استفاده از جملات کوتاه در رایتینگ

خودتان را به جای خواننده بگذارید. آیا جملات طولانی به جز اینکه شما را سر در گم و خسته کنند، کار دیگری می‌کنند؟ جملات کوتاه برای خواندن و فهمیدن بسیار راحت‌تر هستند. هر جمله باید یک تفکر و احساس ساده را بیان کند. اگر بیش از آن شود، رایتبنگ شما غیر قابل فهم بوده و چیزی جز سردرگمی برای خواننده نخواهد داشت.

 

5- از active voice یا صدای فعال استفاده کنید

در زبان نوشتاری زبان انگلیسی، خوانندگان ساختار SVO، فاعل، فعل، مفعول را ترجیح میدهند. این ساختار همان صدای فعال یا active voice است. ساختارهای مجهول یا passive در ابتدا کمی سخت درک می‌شوند. در واقع، جملات مجهول در ریدینگ ، مردم را خسته می‌کنند. هنگامی که توالی صدای فعال را برعکس می‌کنید و به جای استفاده از SVO، OVS استفاده می‌کنید، این ساختار کمی گیج کننده است. درست است که همیشه هم نمی‌توان از active voice استفاده کرد و خود رایتینگ در برخی از موارد ایجاب می‌کند که از ساختار passive استفاده  کنید، ولی به عنوان نویسنده باید این روش را بسیار به کار ببرید.

 

نکات طلایی در رایتینگ بی نقص

نکات طلایی در رایتینگ بی نقص

 

6- از پاراگراف‌های کوتاه در رایتینگ خود استفاده کنید

به هر روزنامه و مجله‌ای که دقت کنید، همگی از پاراگراف‌های کوتاه استفاده کرده‌اند. پاراگراف طولانی نیز همانند جملات طولانی در رایتینگ ، خواننده را خسته می‌کنند و دیگر مایل به خواندن ادامه‌ی آن نیستند. استفاده از پاراگراف کوتاه، خواندن را ساده‌تر می‌کند. زیرا که مغز اطلاعات را زمانی که مطلبی به قسمت‌های کوچکتر تقسیم می‌شود، بهتر درک می‌کند.

در رایتینگ آکادمیک، هر پاراگراف یک ایده را بیان کرده، توسعه می‌دهد و اغلب شامل جملات زیادی است. ولی در یک نوشتار معمولی، ساختار معمولا کمتر رسمی بوده و پاراگراف‌ها بسیار کوتاه هستند. درک کردن و فهمیدن چنین متونی بسیار ساده است. ولی ارتباط برقرار کردن با متون تخصصی به تمرکز بیشتر و همچنین دانش لغوی بیشتری نیاز دارد. بنابراین تا جایی که امکان دارد، هر آنچه که باید گفته شود را در یک پاراگراف کوتاه توضیح دهید. این کوتاه نویسی نباید مطلب را گنگ جلوه دهد و خواننده به توضیحی در خصوص پاراگراف نوشته شده نیاز داشته باشد. مختصر، کوتاه و گویا بنویسید.

 

7- از نوشتن کلمات اضافه و تکراری در رایتینگ بپرهیزید

از کلمات با کیفیت استفاده کنید. کلمات با کیفیت، کلماتی هستند که در یک رایتینگ ، خوانندگان ارتباط خوبی با آن‌ها برقرار می‌کنند. از استفاده از کلمات تکراری بپرهیزید. برخی نویسندگان برای طولانی شدن متن خود از کلمات هم معنی در کنار هم استفاده می‌کنند. این کار به اصطلاح حشو است. به هنگام چاپ کتاب یا روزنامه‌، اغلب ویراستارها کلمات اضافه را خودشان حذف می‌کنند. بنابراین بهتر است در ابتدا، از استفاده‌ی تکراری از کلمات در رایتینگ خود بپرهیزید.

 

8- بیهوده پرسه نزنید

بیهوده پرسه زدن و به بیان مطالب غیر مرتبط پرداختن یکی از مشکلات بزرگ و رایج در رایتینگ است. با این روش شما خود را در معرض خطر از دست دادن مخاطبین قرار می‌دهید. مخاطبین مطلب شما را می‌خوانند که آنچه که در مورد موضوعی نمی‌دانند را یاد بگیرند. اگر رایتینگ شما به اندازه‌ی کافی مفید، ساده و به درد بخور نباشد، پس چرا اصلا آن را بخوانند؟ چرا وقتشان را بابت چنین مطلبی بگذارند؟ بنابراین تا جایی که می‌توانید از به کار بردن جملات بی‌ربط خودداری کنید و کاملا در مورد موضوع مورد نظر، ساده، شفاف و مختصر بنویسید.

 

9- از تکرار بپرهیزید

برخی نویسندگان یک جمله را به چند شکل مختلف در یک نوشته تکرار می‌کنند. این کار روش خوبی برای تاکید بر اهمیت یک جمله نیست. اگر میخواهید اهمیت جمله‌ای را در رایتینگ خود بیان کنید، سعی کنید از کلمات گیرا استفاده کنید. نه اینکه جمله را به روش‌های مختلف تکرار کنید. هر چیزی را فقط یک بار تکرار کنید. کسی که به دنبال یادگیری باشد، با همان یک جمله هم به خوبی نکته‌ی آن جمله را یاد می‌گیرد. جملات تکراری فقط باعث ایجاد حس خواب آلودگی در مخاطبین شما خواهند شد. قطعا شما نمی‌خواهید که خوانندگان به هنگام خواندن متن شما چنین حسی داشته باشند.

 

10- بیش از حد ننویسید

زیاد از حد نوشتن به طور کلی نشانه‌ی دانش کم و یا اعتماد به نفس بیش از حد است. قبل از نوشتن باید خودتان را به جای خواننده قرار دهید. خود را در پس زمینه‌ی کار قرار دهید. روی پیامی که می‌خواهید از طریق متن به خواننده ارسال کنید تمرکز کنید و سپس شروع به نوشتن کنید. نوشتن طولانی و پر از کلمات عجیب و غریب نه تنها متن شما را خاص جلوه نمی‌دهد، بلکه از حوصله‌ی خواننده نیز خارج است. پیام خود را از طریق کلمات خیلی ساده، به بهترین شکل ممکن که می‌توانید، به خواننده در رایتینگ خود ارائه دهید.

 

11- بی‌رحمانه ویرایش کنید

متن خود را قبل از به اشتراک گذاری با هر شخصی، خودتان یک بار بخوانید. متن را با دقت خلاصه کرده، قسمت‌های اضافه را حذف کرده و بازنویسی کنید. هیچ اشکالی ندارد که به روش بسیار ساده‌ای بنویسید. ولی اصلا دلیل خوبی نیست که کلمات را بدون دلیل موجه استفاده کنید.

برای ساده‌تر کردن روش‌های بالا، کافیست سه گام زیر را اجرا کنید:

  • متن را به طور کامل بنویسید.
  • پس از پایان متن، آن را چند روز به حال خود رها کنید.
  • پس از چند روز با انرژی کامل به سراغ متن خود بروید و با ذهنی باز آن را ویرایش کنید.

 

هیچ یک از ما نمی‌تواند نویسنده‌ی بی‌عیب و کاملی باشد. مهم این است که تمریناتی که گفته شد را به خوبی در روند نوشتاری خود به کار ببریم تا به مرور پیشرفت کرده و بهترین کار خود را ارائه دهیم. بهترین نویسندگان نیز از اول مهارت زیادی در رایتینگ نداشتند. بلکه مهارت را به مرور به دست آورده‌اند. رایتینگ بی‌نقص به زمان احتیاج دارد. زمان کافی صرف کنید تا نتیجه‌ی خوبی بگیرید. رایتینگ یکی از مهارت‌های اصلی در زبان انگلیسی به شمار می‌رود که تقویت کردن آن، یکی از ملزومات به حساب می‌آید. برای به دست آوردن اطلاعات و مهارت‌های بیشتر در خصوص رایتینگ ، با مدرسین مجرب ما در موسسه زبان های خارجی آلپیدا در تماس باشید.

 

15 Ways to Improve Your Writing Skills Dramatically – Grammarly

دیدگاه ها بسته شده اند.