یادگیری جمعی زبان یا یادگیری فردی

یادگیری جمعی زبان بهتر است یا یادگیری فردی؟

تا به حال به نحوه‌ی یادگیری خودتان دقت کرده‌اید؟ زمانی که در جمع هستید یادگیری بهتری دارید یا زمانی که تنها هستید؟ مردم بسیار زیادی هر روزه با یادگیری زبان دوم دست و پنجه نرم می‌کنند. برنامه‌ها و کتاب‌های بسیار زیادی نیز در این راستا ارائه شده‌اند.

همانطور که مردم در مسیر یادگیری زبان دوم قرار می‌گیرند، این سوال برای آن‌ها پیش می‌آید که بهتر است زبان را به صورت انفرادی یاد بگیرند یا از روش یادگیری جمعی زبان استفاده کنند و به صورت رسمی در کلاس زبان یاد بگیرند؟

رویکردهای بسیار متنوعی برای زبان آموزان وجود دارد. برخی از این رویکردها حتی ممکن است احمقانه به نظر برسند. برای مثال، فردی عادت دارد با صدای بلند به همراه یک موسیقی بلند و در هنگام راه رفتن درس بخواند. یا فرد دیگری ترجیح می‌دهد در یک کلاس با تعامل و همراهی با چند فرد دیگر مبحثی را فرا بگیرد. دانستن تفاوت‌های فردی فراگیر، در یادگیری کمک بسیار زیادی می‌کند.

 

آیا شما در تنهایی بهتر یاد می‌گیرید؟

اگر شما به طور طبیعی فردی کنجکاو و به اندازه‌ی کافی با اعتماد به نفس و با انگیزه هستید و دوست دارید مسائل را به روش خودتان یاد بگیرید، بنابراین ممکن است یادگیری در تنهایی و به سبک خودتان برای شما راه مناسب‌تری باشد. نمی‌توان گفت که مطالعه و یادگیری جمعی همیشه نسبت به مطالعه‌ی فردی برتری دارد. خود-خوانی علاوه بر مشکلاتی که دارد، مزایا و منافعی نیز برای زبان آموز به همراه دارد.

برخی از مزایای مطالعه‌ی انفرادی برای آن‌هایی که عادت به تنها مطالعه کردن دارند به شرح زیر است:

  • مطالعه دقیقا بر اساس راه و روشی است که شما می‌خواهید. دقیقا بر اساس برنامه‌ریزی شما و نه آنچه دیگران تعیین می‌کنند.
  • هر منبعی که بخواهید، می‌توانید استفاده کنید.
  • یاد می‌گیرید چه چیزهایی باعث افزایش علاقه‌ی شما در این راه می‌شوند.
  • انعطاف پذیر بودن را یاد میگیرید. هیچ کلاسی وجود ندارد که مجبور باشید راس ساعت مشخصی حضور به هم رسانده و یا از برنامه ریزی خاصی پیروی کنید.
  • یادگیری انفرادی ارزان‎تر است. شما مجبور به پرداخت هیچ پولی برای هیچ کتاب و کلاسی نیستید. حتی می‌توانید بسیاری از منابع را به صورت الکترونیکی به صورت آنلاین پیدا کنید و خودتان در هر کجا که راحت‌تر هستید، مطالعه کنید.

 

یادگیری جمعی زبان خارجی برای شما راه مناسب‌تری است؟ یک فضای رسمی برای یادگیری را بیشتر ترجیح می‌دهید؟

یک فضای رسمی یادگیری زبان، مانند کلاس درسی است. چند دانش‌آموز، مدرس، کتب درسی و غیره در یک آموزشگاه، یک مدرسه و یا یک دانشگاه. زندگی انسان به طور کلی یک زندگی تعاملی است. انسان در تعامل با دیگر انسان‌هاست که پیشرفت می‌کند.

یادگیری جمعی زبان برای آن دسته از افراد خوب است که:
  • انگیزه‌ی کافی ندارند و نمی‌توانند به راحتی خودشان را با انگیزه نگه دارند.
  • افرادی که ساختارهای مشخص و برنامه‌ریزی شده را دوست دارند.
  • بسیاری از افراد، بودن در جو یک کلاس درسی و داشتن تعامل و مکالمه با دیگران را دوست دارند.
  • افرادی که تصحیح شدن را ترجیح می‌دهند و هنگامی که به مشکل بر‌می‌خورند، ترجیح می‌دهند همان لحظه از بقیه بپرسند تا اینکه زمان زیادی را صرف تحقیق کردن و بر طرف کردن مشکل بکنند.
  • افرادی که می‌خواهند با کمک یادگیری جمعی زبان در یک موسسه و یا آموزشگاه، فرآیند یادگیری پر سرعتی داشته باشند و در کمترین زمان ممکن، خود را به سطح دلخواه برسانند.

 

در هنگام یادگیری زبان جدید، به کار بردن زبان بسیار بیشتر از خواندن و نوشتن آن اهمیت دارد. منظور از “به کار بردن زبان”، استفاده از تمامی دانش زبانی فرد در مکالمه و تعامل است. بهترین راه برای استفاده از هرآنچه از زبان خارجی جدید یاد گرفته‌اید، تمرین کردن آن به صورت گروهی است. در واقع، متخصصین معتقدند که یک گروه از دانش‌آموزانی که با هم و در کنار هم برای یادگیری تلاش می‎‌کنند، نتایج مثبت بی‌نظیری نیز دریافت می‌کنند. آن‌ها نه تنها از این روش سود می‌برند، بلکه این راه طبیعی و ضروری در تجربه‌ی یادگیری زبان خارجی است.

یادگیری زبان خارجی بدون شک راه بسیار مشکلی است. گاهی به فراگیر این حس را می‌دهد که از کوهی در حال بالا رفتن است که پایان آن مشخص نیست. بنابراین در هنگام یادگیری زبان خارجی، بالا نگه داشتن انگیزه بسیار مهم است.

زمانی که در شرایط سخت یادگیری قرار می‌گیرید، و با محدودیت‌ها و چالش‌های مختلف روبرو می‌شوید، تسلیم شدن و بستن کتاب، ساده‌ترین راه است. ولی زمانی که خود را در یک محیطی می‌بینید که همه به قصد یاد گرفتن آمده‌اند، با شما هم سطح هستند و مشکلات مشابه شما را تجربه می‌کنند، انگیزه‌ی شما نیز بالاتر می‌رود. در چنین شرایطی ترجیح می‌دهید که بمانید و تمامی شرایط سخت را برطرف کنید. همچنین به یادگیری از طریق اهداف مشترک گروهی در یادگیری جمعی زبان ادامه می‌دهید.

برای مثال، فرض کنید قرار است حدود 5 کیلومتر را بدوید. اگر تنها باشید و در کیلومتر سوم خسته شوید، ممکن است به طور کلی متوقف شده و دیگر ادامه ندهید. ولی اگر با یک جمعیت دوستانه برای همین برنامه‌ی دویدن 5 کیلومتری همگام شوید چطور؟ آیا باز هم خستگی را حس کرده و در نیمه‌ی راه دوستانتان را رها می‌کنید و بازمی‌گردید؟ احتمالا این کار را نخواهید کرد.

این قدرت کار گروهی است که نتایج بهتری حاصل می‌شود. این نتایج مطلوب قطعا در فعالیت‎‌های فردی حاصل نمی‌شوند و یا با صرف زمان بسیار زیادی به دست می‌آیند. گاهی برخی حرکات ساده‌ی جمعی مانند “بزن قدش”‌ نیز می‌تواند شما را با انگیزه نگه داشته و یا انگیزه‌ی شما را تقویت کند.

 

توضیحات درباره تفاوت یادگیری جمعی زبان و یادگیری فردی

نحوه‌ی یادگیری هر فردی با دیگری متفاوت است. ممکن است شما به یک روش خاص عادت کرده باشید که حتی درست و اصولی هم نباشد. این روش غلط حتی ممکن است زمان زیادی از شما بگیرد و حتی به نتیجه‌ی مطلوبی نیز دست پیدا نکنید.

به طور طبیعی، زمانی که شما در یک فضای گروهی قرار می‌گیرید، هر عضوی عادات یادگیری مخصوص به خودش را دارد. شما می‌توانید تمامی عادات را ببینید و هر کدام را که فکر می‌کنید می‌تواند به شما بهره‌ی بیشتری برساند، انتخاب و تمرین و تکرار کنید.

در چنین شرایطی شما با استفاده از تجربیات دیگران می‌توانید تجربیات جدیدی کسب کنید و از این تجربیات بهره‌ی فراوانی ببرید. این تجربیات چشم اندازهای جدیدی در یادگیری زبان خارجی به شما می‌دهند. همچنین شما را سریع‌تر به اهدافی که ‌می‌خواهید می‌رسانند.

برای مثال، شما عادت دارید تا یک کتاب را در سکوت مطلق بخوانید. با کوچکترین سر و صدایی، شما دچار حواس پرتی شده و تمرکز خود را از دست می‌دهید. یادگیری جمعی زبان شما را در موقعیتی قرار می‌دهد که با افرادی آشنا شوید که روش‌های متفاوت‌تری برای یادگیری زبان نسبت به شما دارند.

هنگامی که در چنین شرایطی قرار می‌گیرید، بهتر است در مورد عادات خود با همکلاسیان و دوستان صحبت کنید. برخی افراد عادت دارند در میان جمعیت و شلوغی درس بخوانند. از اینگونه افراد در مورد نحوه‌ی یادگیری‌شان سوال کنید.

یادگیری جمعی زبان همچنین در مورد مهارت‌های اجتماعی نیز به شما کمک بسیاری می‌کند. اگر فرد خجالتی‌ای هستید، یا استرس زیادی دارید و یا حتی انگیزه‌ی کافی ندارید، در جمع قرار گرفتن به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های خود را بالا ببرید. تعامل، مهارت‌های شما را افزایش می‌دهد.

یادگیری زبان جمعی به شما کمک می‌کند تا خجالت خود را کنار گذاشته، بر ترس خود غلبه کنید و برای ایجاد ارتباط راحت‌تر با اطرافیان، تمام سعی خود را بکنید.

 

موسسه زبان آلپیدا شما را با قرار دادن در فضایی برای یادگیری جمعی زبان ، به سمت اهدافتان سوق می‌دهد. مدرسین مجرب آلپیدا به شما کمک می‌کنند تا در کمترین زمان ممکن، به بهترین نتیجه دست یابید. با آلپیدا در تماس باشید.

دیدگاه ها بسته شده اند.