آزمون آیلتس ترکیه

راهنمای آزمون آیلتس ترکیه

اخیرا با توجه به لغو موقت آزمون آیلتس در ایران، تعداد متقاضیان آزمون آیلتس ترکیه در حال افزایش است. برخی از زبان‌آموزان اینگونه تصور می کنند که شرکت در آزمون آیلتس که در کشور ترکیه برگزار می‌شود امتیازات بیشتری را برای آن‌ها به همراه دارد. آزمون آیلتس در کشور ترکیه همچون بسیاری از کشورهای همسایه براساس جدول زمانبندی شده برگزار می‌شود و تنها تفاوت آزمون آیلتس در ترکیه و ایران هزینه آن است. ادامه این مطلب به تفاوت آزمون آیلتس در ترکیه و ایران اختصاص دارد بنابراین توصیه می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

به منظور راحتی دانشجویانی که از ایران به ترکیه می آیند، شرایطی فراهم شده است که طی یک روز در چهار مهارت Speaking, Listening, Reading & Writing شرکت کنند. آزمون Speaking از ساعت 13:20 تا ساعت 19:20 ادامه دارد. این زمان آزمون توسط داوطلبان انتخاب می شود.

 

 

همین حالا شروع کنید: تدریس خصوصی زبان انگلیسی

 

 

 مراحل ثبت نام در آزمون آیلتس ترکیه

آزمون آیلتس در ترکیه توسط idp و British Council برگزار می گردد. موسسات و دانشگاه های مختلفی نماینده برگزاری آزمون آیلتس در ترکیه هستند.

 هزینه آزمون آیلتس 2700 لیر ترکیه برابر با 6.700.000 تومان می باشد.

 

 زمانبندی آزمون آیلتس جنرال استانبول –Paper based

  • شنبه، ۲۲ بهمن ۱۴۰۱
  • شنبه، ۶ اسفند ۱۴۰۱
  • شنبه، ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
  • شنبه، ۵ فروردین ۱۴۰۲
  • شنبه، ۱۲ فروردین ۱۴۰۲
  • شنبه، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • پنج شنبه، ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • شنبه، ۶ خرداد ۱۴۰۲
  • شنبه، ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
  • شنبه، ۳ تیر ۱۴۰۲

 

 زمانبندی آزمون آیلتس آکادمیک استانبول – Paper based

  • پنج شنبه، ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
  • شنبه، ۶ اسفند ۱۴۰۱
  • پنج شنبه، ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
  • شنبه، ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
  • شنبه، ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
  • شنبه، ۵ فروردین ۱۴۰۲
  • شنبه، ۱۲ فروردین ۱۴۰۲
  • شنبه، ۲۶ فروردین ۱۴۰۲
  • پنج شنبه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۲

این زمانبندی مربوط به مرکزی است که در قسمت اروپایی استانبول قرار دارد و از جهت انتخاب هتل، مسافت و دسترسی به فرودگاه مناسب ترین است.

 

 مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام آیلتس در ترکیه

  • تصویر صفحه اول گذرنامه
  • آدرس ایمیل
  • شماره موبایل دارای واتساپ
  • آدرس پستی به همراه کد پستی

 

لغو آزمون آیلتس در ایران

در چند سال اخیر عوامل بسیاری همچون افزایش قیمت آزمون آیلتس و زمان ثبت‌نام آن موجب شده افراد بسیاری جهت شرکت در آیلتس ترکیه اقداماتی را انجام دهند. البته این مساله تنها از سوی زبان‌اموزان مورد توجه نبوده و بسیاری از مدرسین زبان انگلیسی نیز ترجیح می‌دهند ترکیه را برای شرکت در آزمون آیلتس انتخاب کنند. البته هزینه سفر به ترکیه و زمان دقیق و چگونگی برگزاری آزمون در ترکیه تاثیرات بسیاری در این مورد داشته است.

 

بیشتر بخوانید >>> لغات انگلیسی مربوط به انواع ساختمان

 

 نمره بالاتر در آزمون آیلتس ترکیه

سازمان IDP استرالیا و شورای فرهنگی بریتانیا که تحت عنوان British Council شناخته می‌شود مسئولیت برگزاری آزمون آیلتس را در کشورهای مختلف جهان برعهده دارند. موسسات آیلتسی که در ایران فعالیت دارند همگی زیرنظر سازمان IDP استرالیا فعالیت داشته و اقدام به برگزاری آزمون آیلتس می‌کنند. درصورتی که کلیه موسسات آیلتس ترکیه زیرنظر British Council فعالیت دارند. نخستین تفاوت آزمون آیلتس در ترکیه و ایران همین مساله است. کسب نمره بالاتر در آزمون آیلتس ترکیه شایعه بی‌اساسی است که موجب می‌شود بسیاری از زبان‌آموزان ایرانی به سمت این کشور رفته و در آزمون آیلتس شرکت کنند. تا به حال هیچ وب‌سایت معتبری کسب نمره بالاتر در آزمون ترکیه را تائید نکرده بنابراین زبان‌آموزان باید نسبت به این موضوع توجه داشته و آن را شایعه‌ای بی‌پایه و اساس درنظر بگیرند. امتیازی که زبان‌آموزان در آزمون آیلتس ایران و یا ترکیه کسب می‌کنند تنها به توانایی و مهارت و دانش زبان انگلیسی آن‌ها بستگی دارد.

 

قیمت آزمون آیلتس در ترکیه

یکی دیگر از تفاوت آزمون آیلتس در ترکیه و ایران درخصوص هزینه برگزاری آزمون آیلتس است. هزینه آزمون آیلتس در ترکیه بالاتر از ایران بوده و زبان‌آموزان باید درنظر داشته باشند در ارزانترین حالت هزینه آن با آزمون آیلتس ایران برابر است. علاوه‌براین متقاضیان باید هزینه حمل‌ونقل و سفر به کشور ترکیه را نیز درنظر داشته باشند که باعث می‌شود هزینه آزمون آیلتس در ترکیه بسیار بیشتر از ایران باشد. البته افرادی که برای سفر به کشور ترکیه می‌روند می‌توانند همزمان با سفر خود در آزمون آیلتس نیز شرکت کنند.

آزمون آیلتس ترکیه

در چند سال اخیر عوامل بسیاری همچون افزایش قیمت آزمون آیلتس و زمان ثبت‌نام آن موجب شده افراد بسیاری جهت شرکت در آیلتس ترکیه اقداماتی را انجام دهند.

نحوه ی  برگزاری آزمون آیلتس در ترکیه

از دیگر مواردی که به‌عنوان تفاوت آزمون آیلتس در ترکیه و ایران شناخته می‌شود چگونگی برگزاری این آزمون است. کلیه موسساتی که اقدام به برگزاری آزمون آیلتس در کشورهای مختلف کرده‌اند اصول و قواعد مخصوص به خود را دارند تا این آزمون مهم با نظم و دقت بیشتری برگزار شود. موسسات مختلف نیز باید براساس قوانینی که در هرکشور وجود دارد رفتار نموده و آزمون آیلتس را برگزار کنند. یکی از مهم‌ترین نکاتی که درخصوص برگزاری آزمون آیلتس در ترکیه باید عنوان کرد قابل تغییر بودن زمان اسپیکینگ است.

زبان‌آموزان باتوجه به اینکه مدت زمان محدودی می‌توانند در کشور ترکیه اقامت داشته باشند بنابراین باید درخصوص آزمون اسپیکینگ با حوزه امتحانی این کشور هماهنگی‌های لازم را داشته باشند.

تمام افراد متقاضی برای اینکه بتوانند در آزمون آیلتس شرکت کنند باید از مهارت و دانش کافی درخصوص زبان انگلیسی برخوردار باشند. محل برگزاری امتحان آیلتس و کشوری که برای این کار درنظر گرفته می‌شود در درجه دوم و یا سوم قرار دارند و افراد ابتدا باید به سطح قابل توجهی از دانش زبانی رسیده باشند. زبان‌آموزان باید به جای توجه به شایعات بی‌پایه و اساس تنها به توانایی زبان انگلیسی خود دقت کنند تا بتوانند در آزمون آیلتس نمره خوبی را کسب نمایند.

تا پیش از لغو آزمون آیلتس در ایران،  آیلتس در دانشگاه آزاد اسلامی ایران، موسسه عصر دین و دانش و همچنین موسسه ایرسافام برگزار می شپ و زبان‌آموزان می‌توانستند به راحتی در این آزمون شرکت کنند.

گاهی اوقات این احتمال وجود دارد که تاریخ برگزاری آزمون در مراکز ایرانی و یا آکادمیک و جنرال بودن آزمون آیلتس در تاریخ موردنظر در هیچ یک از موسسات فوق وجود نداشته باشد در این حالت زبان‌اموزان می‌توانند به یکی از کشورهای همسایه مانند ترکیه سفر کرده و در آزمون شرکت کنند. سایت آیلتس در سرتاسر جهان اقدام به انتشار تاریخ‌های برگزاری آزمون آیلتس در موسسات مختلف نموده است. متقاضیان با مراجعه به سایت آیلتس می-توانند از تاریخ دقیق برگزاری آزمون آیلتس و موسسه برگزارکننده اطلاع کسب کنند.

سوالاتی که در آزمون آیلتس ایران و ترکیه مطرح می‌شود یکسان بوده و زبان‌آموزان باید به این نکته توجه داشته باشند که آزمون آیلتس ترکیه تفاوتی با این آزمون در ایران ندارد.

اکثر زبان‌آموزان تصور می‌کنند نمره پائینی را در آیلتس ایران دریافت خواهند کرد به همین دلیل سعی می‌کنند در آزمون آیلتس ترکیه شرکت کنند. این درحالی است که اغلب این افراد علیرغم داشتن مهارت و توانایی کافی در زمینه ریدینگ و لیسنینگ و یا رایتینگ و اسپیکینگ در ایران نمی‌توانند در آزمون آیلتس ترکیه نمره خوبی را دریافت کنند.

زبان‌آموزانی که برای دریافت نمره آیلتس بالاتر قصد سفر به کشور ترکیه را دارند بهتر است از این مساله چشم‌پوشی کنند. چراکه تبلیغات موجود درخصوص نمره‌دهی بالا و استانداردهای بهتر تنها به جهت جذب آزمون‌دهنده بیشتر بوده و هیچ پایه عملی ندارد. بسیاری از آزمون‌دهندگانی که در آزمون آیلتس ترکیه شرکت کرده‌اند این مساله را تائید کرده‌اند. بسیاری از زبان‌آموزان با هدف تحصیل در دانشگاه‌های خارجی در آزمون آیلتس شرکت می‌کنند. البته افراد نباید تنها به دریافت مدرک زبان آیلتس با نمره بالا اکتفا کنند.

اکثر دانشگاه‌های بین‌المللی مدرک آیلتس را با بالاترین نمره پذیرفته و افراد با اخذ مدرک این آزمون نشان می‌دهند که سطح زبان خوبی داشته و قادر هستند بسیاری از نیازهای زبان خود را به راحتی رفع کنند. علاقه‌مندان به شرکت در آزمون آیلتس ترکیه و یا ایران بیش از هرچیزی باید به مهارت بالایی در نوشتن، خواندن، صحبت کردن و گوش دادن انگلیسی دست پیدا کنند. دراینصورت می‌توانند در آزمون آیلتس نمره قابل قبولی را دریافت کرده و مدرک این زبان را با موفقیت کسب کنند.

 

بیشتر بخوانید >>> چگونه ترجمه در ذهن را متوقف کنیم؟

 

هزینه آزمون

ما در این مقاله یک مقایسه قیمت به روز برای سال 1401 معادل سال 2022 برای قیمت آزمون آیلتس در کشور ترکیه انجام دادیم. قیمت های درج شده در این صفحه مستقیما از سایت رسمی بریتیتش کانسل به دست آمده . هزینه براورد شده طبق توضیحات زیر در کشور ترکیه در بهمن  1401 چیزی حدود 6تومان هست که البته باید هزینه سفر را به این مبلغ اضافه کرد.

پیش از همه توجه داشته باشید که قیمت آزمون آیلتس به دلار در کشورهای مختلف یکسان نیست و طبق اعلام سایت رسمی ielts.org چیزی در حدود 245 تا 255 دلار آمریکا هست. همانطور که در تصویر زیر که از سایت رسمی بریتیش کانسل بدست آمده، در تاریخ 23 می سال 2022، قیمت آزمون آیلتس عادی در شهر استامبول ترکیه برابر با 1950 لیر ترکیه می باشد. و با کمی دقت میبینیم که این قیمت برای آزمون های آیلتس UKVI و Lifeskills بالاتر بوده که به ترتیب اعداد 2290 و 2200 لیر ترکیه می باشد.

 

 هر لیر ترکیه در برابر واحد پول ایران

قیمت هر لیر ترکیه در تاریخی که در بالا اشاره شد یعنی ابتدای بهمن سال 1401 به استناد وبسایت مرجع “شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز” برابر با ۲۳۹۰ تومان می باشد و هزینه آزمون با ضرب دو عدد اشاره شده نزدیک به6 میلیون تومان خواهد بود که البته با توجه به ضعف لیر در برابر ریال از مبلغ 6 میلیون و 200 هزار تومان آزمون در ایران بسیار کمتر هست. اما این برابری ارز به صورت روزانه متفاوت هست و بنابراین حتما این نرخ را در وبسایت ها یا کانال های معتبر اطلاع رسانی ارز جستجو بفرمایید.

 

هزینه سفر به کشور ترکیه حدودا چقدر است؟

در اگر قصد برگزار کردن آزمون آیلتس را در کشوری بجز ایران داشته باشید بدون شک باید هزینه سفر و اقامت را هم پرداخت بفرمایید. برخی از زبان آموزان ما در سال های گذشته این آزمون را در قالب یک سفر تفریحی به همراه خانواده انجام دادند تا از این سفر استفاده تفریحی هم داشته باشند. آزمون آیلتس در کشورهای بجز  ایران معمولا در یک روز انجام میشود. یعنی روز آزمون اسپیکینگ و آزمون کتبی با هم تفاوتی ندارد و فقط این دو آزمون با چند ساعت فاصله برگزار میشوند. بنابراین زمان خوبی برای بازدید از مکان های تفریحی و لذت بردن از سفر وجود خواهد داشت.

در تاریخی که در بالا اشاره شد یعنی ابتدای بهمن 1401، ارزان ترین تور(بلیط هواپیما + هتل) برای کشور ترکیه با بررسی هایی که انجام دادیم از ۱۵ میلیون تومان برای هر نفر آغاز میشود که باید برای برنامه سفر به هزینه آزمون اضافه کرد.

 

تجربه امتحان آیلتس در استانبول

اما چرا باید هزینه سفر را به هزینه آزمون که مبلغ قابل توجهی هم هست اضافه کنیم؟ تورهایی که کار جابجایی زبان آموزان به کشورهای مختلف مثل ترکیه، امارات و ارمنستان را انجام میدهند بدون شک از این انتخاب سود میبرند و کوشش میکنند نشان دهند آزمون ها در این کشورها مثلا  در مهارت های رایتینگ یا اسپیکینگ بالاتر هست.

اگر شما هم جزء افرادی هستید که چنین باوری دارید باید دقت داشته باشید که دست کم تجربه ما در این زمینه چنین چیزی را نشان نمیدهد. اگزمینر ها در مراکز مختلف کاملا تحت نظر هستند تا استاندارد آزمون که برای مالکین آیلتس اهمیت بسیار بالایی دارد حفظ شود. ضمنا در سالهای جدید گفته میشود حتی رایتینگ ها بعد از اسکن برگه به کشور مبدا ارسال شده و تصحیح در آن کشور انجام میشود بنابراین اگزمینر در کشور ترکیه یا امارات یا ارمنستان نظر شخصی خود را در نمره دهی دخیل نخواهد کرد. این کشورها فقط برگزار کننده هستند و نمره دهی بجز مهارت اسپیکینگ در این کشورها انجام نمیشود.

یکی از زبان آموزان خوب ما  در سال 1395 اقدام به برگزاری آزمون خود در ترکیه کردند که برعکس ادعاهای موجود و با وجود سطح زبان خوبی که ایشان داشتند متاسفانه با نتیجه آزمون خوبی همراه نبود. بنابراین پیشنهاد میکنیم بدون توجه به ادعاهایی که اغلب توسط افرادی ذینفع در فضای مجازی منتشر میشود به ثبت نام آزمون اقدام بفرمایید.

دوستان عزیز امیدواریم در آزمون آیلتس خود چه در ایران چه در ترکیه موفق باشید و جزء افرادی باشید که نمرات مد نظرشان را دریافت میکنند.

دیدگاه ها بسته شده اند.